Banken fortsätter betala ut pengar från den avlidna mammans tomma konto – hur detta ska stoppas får de anhöriga inget tydligt svar på
Marianne Leskinens mamma avled i maj, men pengar betalas fortfarande ut från kontot. Hon har försökt reda ut hur det står till, men har varken fått någon hjälp via e-post eller via kundservice.
- De säger att jag inte kan göra någonting utan fullmakt från alla delägare till dödsboet.
Från Nordea säger man att det borde räcka med en dödsbodelägare för att avsluta en kontinuerlig betalning.
Pappa har fått 300 euro varje månad från min avlidna mammas konto, även om hon dog i maj och kontot inte innehållit så mycket pengar
Pengar skickas fortfarande även om den anhöriga gått bort
Det var i maj 2017 som Marianne Leskinens mamma gick bort. Då sade Nordea att kontot som tillhör dödsboet inte kommer att kunna användas förrän dödsboets alla delägare är eniga om vad som händer med kontot.
Nu flera månader senare sade hennes pappa att barnen inte behöver skicka mer pengar till honom.
- Vi undrade vad det handlade om eftersom vi inte skickat några pengar till honom.
Tydligen har Leskinens pappa fått 300 euro från mammans konto varje månad, även efter att hon gått bort. Men Leskinen säger att kontot inte innehållit mycket mer än 1 000 euro.
- Jag vet att där inte finns pengar och att det nu är på minus.
Banken ger inga tydliga svar
Leskinen, som själv bor i Esbo, har försökt ringa och skicka e-post, men får inga tydliga svar.
- De kan inte berätta någonting eftersom jag fysiskt måste komma till kontoret med alla dödsboets medlemmar. Det går till exempel inte att skicka en fullmakt via e-post säger de.
Mamman bodde i Åbotrakten, men barnen bor på annat håll.
- Det gör mig så frustrerad. Det borde ju vara min pappa som tar hand om det här ärendet, eftersom han är maken och han är den som fått pengarna från kontot, men han är fortfarande så trött och har stor sorg över dödsfallet.
På frågan om vad Leskinen tycker om att pengarna fortfarande tas från den avlidnas konto svarar hon skrattande:
- Det är väldigt intressant att maken inte kan lyfta pengar, men banken kan. De sade från första början att han inte kan använda kontot längre, men det gäller tydligen inte banken själv.
Återkommande räkningar kan orsaka problem om banken stänger kontot
Vid Nordea svarar Tero Seikkula, chef för privatkunder i sydvästra Finland, att även om ett bankkonto stängs efter att en person avlidit så kommer kontinuerliga räkningar att fortfarande betalas från kontot.
- Orsaken är att det kan orsaka problem ifall de inte betalas. Det här kan till exempel gälla elräkningar eller andra automatiska debiteringar.
Vanligtvis kan ett konto inte gå på minus, men ifall det finns ett avtal om en viss kreditgräns så kan krediten gå på minus och då uppkommer en ränta som behöver betalas. Ett sådant avtal är också bindande för ett dödsbo, berättar Seikkula.
- Därför är det viktigt att ägarna till dödsboet så snabbt som möjligt går till banken och inspekterar betalningar som eventuellt ska upphöra, eftersom banken inte själv kan göra detta.
Enligt Seikkula borde det ändå räcka med endast en av dödsboets delägare för att kunna avsluta en återkommande betalning.
Köade 39 minuter på telefonlinjen
Marianne Leskinen är själv jurist och vet vad som i teorin borde göras. Men hon blir arg och frustrerad när hon efter en 39 minuters väntan på kundservicelinjen inte kan få några konkreta svar på vad som pågår med hennes avlidna mammas konto.
Därför kommer nu hela familjen att samlas för att försöka reda ut allting.
- Jag måste skriva en massa papper och sedan ta en ledig dag från jobbet för att kunna gå med pappren till ett Nordeakontor för att igen fråga om min mammas konto nu är på minus och vad vi i så fall ska göra.
Leskinen tycker inte det är rättvist att de sedan ska behöva betala ränta på någonting som banken gjort.
- När Nordea tar hand om saken så är jag säker på att vi måste betala tillbaka dessa pengar som Nordea utan tillstånd skickat till pappa. För det är ju någon debitering som borde ha slutat, men det har inte hänt.