Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Det är inte för sent att rädda betyget i nian – en sexa hinner ännu bli en åtta

Från 2018
Uppdaterad 24.01.2018 13:20.
elever i Borgaregatans skola i Vasa
Bildtext I flexklassen vid Borgaregatans skola är undervisningen mer praktiskt inriktad än i en vanlig klass. För att gå i flexklassen ska man vara motiverad att höja sitt betyg.
Bild: Yle/Anna Kurtén

Det är inte för sent för niondeklassare att ta tag i skolarbetet. Också den som sovit eller skolkat sig igenom högstadiet hinner vända trenden.

Två elever som har erfarenhet av att höja betygen är Angelica Björkgren och Jesper Horttana som går i en så kallad flexklass i Borgaregatans skola i Vasa.

I klassen går tio elever som haft det svårt i högstadiet men vill höja sina betyg i nian. Flexklassen ger dem mera lärartid och de får också jobba mer praktiskt än i en vanlig klass.

elever i Borgaregatans skola i Vasa
Bildtext Angelica Björkgren och Jesper Horttana säger att skolan blev roligare och lättare i flexklassen.
Bild: Yle/Anna Kurtén

- Mitt mål är att höja vitsorden ännu mer. Jag vill bli närvårdare, säger Angelica Björkgren som tycker att fysik och kemi är de svåraste ämnena.

Aldrig för sent att ta sig i kragen

För den som haft en tuff högstadietid och har betyget fullt av femmor eller sexor kan det kännas som om loppet är kört inför den sista våren i grundskolan.

Men det är aldrig för sent att ta sig i kragen, intygar specialklasslärare Mikael Nylund vid Borgaregatans skola. I över 30 år har han fått elever att ta sig igenom grundskolan, ibland mot alla odds.

Mikael Nylund, specialklasslärare, Borgaregatans skola i Vasa
Bildtext Specialklasslärare Mikael Nylund säger att det gäller att bygga upp ett förtroende mellan lärare och elev för att överbrygga problem i skolan
Bild: Yle/Anna Kurtén

Nylund minns elever vars livssituation har varit sådan att han tänkt att det blir anstaltvård och till och med slutna dörrar för dem. Men sedan har man hittat en väg framåt, små steg i taget.

- Med en elev satt vi och fiskade i flera dagar. Jag sa att det skulle vara trevligt om han kommer till skolan efter ett halvt års frånvaro. Och så kom han till skolan och märkte att det inte var så farligt. Vi lyckades tota ihop ett grundskolbetyg och det blev en riktigt bra rörmokare av honom.

Tala öppet om problemen

Svårigheter i skolan finns av olika grad och det varierar också vad olika elever behöver för konkret hjälp.

En elev kan ha svårt att hålla tider och få struktur på skolarbetet. En annan har specifika svårigheter i matematik.

Mikael Nylund säger att det gäller att sätta fingret på det som är problemet så att man kan jobba med det.

- Vi sitter och resonerar med eleverna om andra saker än skolan. Vad som har varit vägen till de här problemen. Det kan vara kärleksproblem eller problem hemma, pubertetsproblem, sjukdom eller vad som helst.

Om eleven så att säga har släckt lampan så försöker vi tända den igen.

Mikael Nylund

Sedan gäller det att hitta det som är motiverande för den enskilda eleven.

- Det fungerar inte så att om man har problem i något ämne så övar man bara på det ämne som är svårt. Istället använder vi oss av det som eleven är stark på och så bygger vi lite på och smyger in det man har svårt med.

Fullt möjligt att höja medeltalet med två steg

Hur mycket hinner man då höja sitt betygsmedeltal under de månader som är kvar av nian?

- Det är nog upp till eleven själv. Hur mycket vill du satsa? Hur mycket visar du att du vill satsa? Om vi talar medeltal så kan du nog höja det från lite på sex till lite på åtta. Helt klart, säger Mikael Nylund.

- Vi har ju ändå tre perioder i dag, inte hösttermin och vårtermin.

Den period som pågår nu slutar vid sportlovet och efter det börjar läsårets sista period som pågår till den 1 juni.

Vilken är den största risken för elever med dåligt betyg efter nian?

- Nog är det väl det som nästan varje presidentkandidat lyfter fram nu. Utslagningen är ett bekymmer. Speciellt killar som efter grundskolan inte får en andra stadiets utbildning utan blir liggande hemma.

Ett råd till andra elever som kämpar med sina betyg: Be om hjälp.

Jesper Horttana, årskurs 9

Föräldrar: Lyft telefonen

Är man förälder till en elev i nian som har det kämpigt i skolan uppmanar Mikael Nylund till en aktiv dialog med skolan.

- Tala med klassföreståndaren, specialläraren, ämnesläraren. Alla är vi öppna för kommunikation och stödundervisning ges alltid när det finns läge, till exempel efter skolan.

Nylund säger att vägarna är många men att det gäller att inte bara sitta hemma och fundera.

- Det krävs att man faktiskt lyfter på luren eller kommer hit till skolan och undrar och frågar. Då sätter vi oss ner tillsammans och så ordnar vi mera hjälp.

Kom till skolan pigg och utvilad

Mikael Nylund säger att man klarar sig rätt långt på att sköta de mest grundläggande sakerna.

- Minimikraven är nog att man kommer till skolan pigg och utvilad och att man har ätit morgonmål. Man har med sig de saker man behöver för dagen, man sitter på lektionen då den börjar och man gör läxorna.

- Gör man de här sakerna så går det bra.

Om du inte orkar så försök ändå. Det går nog.

Angelica Björkgren, årskurs 9 om hur man ska orka kämpa i skolan

Skulle avgångsbetyget från grundskolan ändå vara så pass dåligt att man har svårt att gå vidare är det också möjligt att höja på grundskolbetyget med en tentamen på sommaren efter nian.

Det tillvägagångssättet är ändå sällsynt och kräver en orsak.

Mikael Nylund tvekar inte en sekund på frågan om han tror att alla hans elever kommer att få avgångsbetyg från grundskolan i år.

- Det är jag rätt övertygad om. Fortsätter det på samma sätt som nu så går det riktigt bra för dem dessutom.

Diskussion om artikeln