Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Estniskt bolag öppnar biosalonger i Helsingfors - biojätten Finnkino ser inte ett hot i konkurrensen

Från 2018
Biosal vid Glora i Vasa
Bildtext Arkivbild.
Bild: Yle/Patrick Stenbacka

Det estniska biografbolaget Cinamon tar ett steg in på den finska biografmarknaden. Bolaget tänker tävla mot Finnkino.

I det nya köpcentret i Fiskehamnen öppnar en ny biograf i oktober det här året. År 2019 öppnar en till i det kommande köpcentret i Böle.

Den här gången är det inte biografjätten Finnkino som öppnar salonger.

Det är det estniska bolaget Cinamon som står bakom biograferna.

Toomas Luhats, som är kommersiell direktör vid biografbolaget Cinamon, säger att Finland är det logiska alternativet om företaget vill expandera. Företaget har nu fem biografer i de baltiska länderna.

– Vårt huvudkontor ligger i Tallinn och då är faktiskt Helsingfors närmast, vilket gör det hela logiskt, säger han.

I Finland är det Finnkino som praktiskt taget har monopol på biografer. Nu vill det estniska företaget tävla mot Finnkino.

– Lite hederlig konkurrens är bra för vilket företag som helst. Jag tror att finländska filmentusiaster kommer att vinna på den här konkurrensen.

Man behöver inte prata med någon människa för att få biljetter

― Toomas Luhats, Cinamon

Luhats konstaterar att biobiljetterna i Finland är väldigt dyra – åtminstone jämfört med andra europeiska länder.

– Vi ska försöka erbjuda konkurrenskraftiga biljettpriser.

Vad det innebär i praktiken kommenterade Luhats inte.

Biokväll i Pargas föreningshus 1960.
Bildtext Det blåser nya vindar på biofronten just nu.
Bild: Egil Esséns arkiv

"The new Nordic Cinema concept"

Luhats tror och hoppas att både atmosfären och kvaliteten på bild och ljud ska vara till belåtenhet för publiken.

Han menar att salarnas arkitektur och ett nytt koncept, som bolaget kallar "The new Nordic Cinema concept" kommer att locka besökare.

– Inom ramarna för det konceptet är allting, från mattor till projektorer, splitternytt. Salarna är moderna, men ändå mysiga.

Biljetter kan köpas från biljettautomater eller läsk- och popcornsstånd.

– Så att man inte behöver prata med någon människa för att få biljetter, säger Luhats.

Jag har fått intressant e-post och spännande telefonsamtal, men vi väntar och ser hur det här utvecklar sig först

― Toomas Luhats, Cinamon

Några tankar på framtiden, annat än de två stundande invigningarna, har Luhats inte – åtminstone inte ännu.

– Jag har fått intressant e-post och spännande telefonsamtal, men vi väntar och ser hur det här utvecklar sig först. Om vårt koncept visar sig fungera, kan vi börja diskutera biografer också i andra städer.

Finnkino välkomnar ny aktör på marknaden

Finnkinos vd Veronica Lindholm ser inte den estniska konkurrenten som ett hot.

– Vi hoppas att en ny aktör kan hjälpa till med att få finländare att gå ännu mera på bio och få upp filmintresset ytterligare, säger Veronica Lindholm.

Finnkino ser all betald underhållning utanför hemmet som sin konkurrens.

– Vår utmaning och vårt mål är att få folk att välja bio framför andra former av underhållning.

Veronica Lindholm vill inte spekulera om Finnkino kan sänka priserna ifall det kommer en ny konkurrent på marknaden.

– Vi gör mycket prisstudier och så här långt så har den feedback vi får varit att priserna är rimliga jämfört med annan betald underhållning utanför hemmen, säger Veronica Lindholm.

Det är möjligt att köpa biobiljetter direkt i mobilen eller från automater på Finnkinos biografer, men enligt vd Veronica Lindholm vill Finnkino fortfarande också satsa på personlig service.

Diskussion om artikeln