Hyperlokal journalistik allt mer populär – Nya Östis bara växer
Färsk forskning visar att det finns ett stort intresse för lokala nyheter. Intresset för hyperlokala nyheter växer snabbast, säger medieforskaren Carl-Gustav Lindén.
Carl-Gustav Lindén forskar i journalistikens utveckling och speciellt i nya medieformer vid Helsingfors universitet. Hyperlokala medier är enligt honom en ny form av medier som nischar ner sig på helt nya nivåer.
- Det är journalister eller andra intresserade som på hobbynivå vill skapa en gemenskap på sin hemort genom att producera nyheter om vad som händer där för att ingen annan gör det.
Efterfrågan uppstår främst på grund av den lokala gemenskapen, men också på grund av en känsla av att bli bortglömd, menar Lindén.
- Det finns över 300 kommuner i Finland och många av dem saknar helt medier eller journalister så det finns många människor som känner att deras hembygd inte uppmärksammas alls i medierna.
Lindén är inte direkt orolig över kvaliteten på journalistiken då vem som helst tar i tyglarna för nyhetsrapporteringen.
- Det beror på hur man ser på det. Det är ju bra att någon gör nyheter om de här platserna. Sedan har det ju gått så långt att Facebookgrupper har börjat ta över det som medierna gör, att folk kommunicerar och utbyter nyheter där istället.
Pappret är Nya Östis triumfkort
Vanligt är ändå att före detta journalister startar hyperlokala journalistiska projekt.
Ett exempel på det här är Nya Östis i Lovisa. Antalet prenumeranter har stigit hela tiden sedan den startade 2015 och prenumeranterna är nu ungefär 2 400 stycken.
Att det finns en beställning på hyperlokala medier bekräftar prenumeranten Helena Orava.
- Jag prenumererar för att det är roligt att se vad som händer på orten.
Orava gillar också att tidningen kommer som just det, en papperstidning.
- Det är ett stort plus, jag tycker inte om att läsa nyheter på nätet.
Nya Östis bevakar enbart Lovisanejden. Alla redaktörer är frilansare, det finns ingen fast redaktion – men medarbetarna samlas ändå två gånger i veckan.
Tidningen anser att behovet av lokal journalistik blir allt större.
- När nyhetsflödet är så enormt, från alla håll, nationellt och internationellt, så längtar man efter att läsa om människor man känner igen och det riktigt lilla, lilla lokala man inte får någon annanstans ifrån, säger redaktionschefen Carita Liljendahl.
Redaktionen lyssnar på läsarna. Liljendahl berättar att nyhetstips och idéer om vad publiken vill ha kommer direkt från läsarna.
Det mesta publiceras enbart i papperstidningen, bara en del kommer upp på internet.
Såväl unga som äldre läsare har enligt Liljendahl uttryckt att de gillar papperstidningen. Hon tror att pappersformatet ingalunda är på väg att fasas ut.
- Jag tror nog att papperstidningen överlever, men inte är det någon lätt "juttu".
Då gamla jättar bantar skapas efterfrågan
Att Nya Östis klarar sig bra förvånar inte Carl-Gustav Lindén.
- Nya Östis fyller ett tomrum som uppstod då KSF Medias drog sig tillbaka och slog ihop Östra Nyland och Borgåbladet. Det blev många som kände att de inte längre fick lokala nyheter om sin hembygd.
Lindén menar att det här skapade en efterfrågan, eftersom suget efter lokala nyheter är enormt.
Tidningen Nya Östis skapas på vardagsrumssoffan
Den ultralokala tidningen eftersträvar tvådagarsutgivning.
Nya Östis lever – mot alla odds
Lovisatidningen Nya Östis har överlevt sitt första år.
Artikeln uppdaterad 31.1.2018 kl.12:33 med information om antalet prenumeranter.