Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Raseborg har stött lokalt bussbolag i två år: “Om det blir för en längre period måste det konkurrensutsättas”

Från 2018
En busshållplats med bruna plåtväggar och plåttak. Mycket snö, i bakgrunden skog.
Bildtext Stödet från staten upphörde. I stället har Raseborgs stad nu stött ett lokalt bussbolag.
Bild: Yle/ Nora Engström

Raseborgs stad har i tre etapper beslutat om stöd till det lokala bussbolaget Wikströms Busstrafik.

Staden har köpt bussturer mellan Bromarv, Tenala och Ekenäs för sammanlagt över 90 000 euro utan att konkurrensutsätta trafiken.

Bolaget har ansökt om stöd av staden och hotat lägga ner trafiken om staden inte går med på bolagets krav.

Detta har hänt

En grå och röd buss åker nerför en snöig gata.
Bildtext Wikströms bussar kör många turer mellan Bromarv och Ekenäs. Staden betalar en del av dem. Arkivbild.
Bild: Yle/Robin Lindberg

Stadsstyrelseordföranden i Raseborg Anders Walls (SFP) tycker inte att det finns större problem i arrangemanget hittills.

Han hänvisar till att det handlar om tillfälliga arrangemang där summorna inte överskrider gränsvärdena för upphandling.

Walls har svingat klubban i stadsstyrelsen i Raseborg under hela den tid de wikströmska stödansökningarna har varit aktuella.

“De har varit ganska ärliga”

Anders Walls, vad tänker du själv om hur bolaget har närmat sig staden och sagt att de lägger ner trafiken om staden inte går med på det de föreslår?

- Nå, de har väl varit ganska ärliga. De har konstaterat att vill man ha den här trafiken så måste den bekostas.

Finns det andra bussbolag som staden stöder på samma sätt som Wikströms Busstrafik?

- Inte vad jag vet om.

Har andra bolag kommit med likadana stödansökningar?

- Inte vad jag känner till.

“Det är lagligt inom de här gränserna”

Sommaren 2017 beslutade stadsstyrelsen att direktupphandla den trafik av Wikströms som bolaget ville sälja till staden.

Tänkte man då inte på att konkurrensutsätta trafiken så att också andra bolag har möjlighet att komma med offerter?

- Det är klart att om det blir för en längre period så måste det konkurrensutsättas.

SFP-politikern Anders Walls.
Bildtext Hittills har det varit okej, säger Anders Walls (SFP) som leder stadsstyrelsen i Raseborg.
Bild: Yle/Tove Virta

Finns det någon tanke om att göra det när stadens nuvarande avtal med Wikströms Busstrafik efter våren 2018 löper ut?

- Ifall man beslutar om en fortsättning på den här trafiken måste det upphandlas.

Wikström själv medger i sina brev till staden att en del av turerna har få passagerare

Raseborgs stad har sedan 2015 i olika etapper beslutat stöda Wikströms Busstrafik eller upphandla bussturer av dem direkt utan konkurrensutsättning för sammanlagt drygt 90 000 euro.

Är det rätt att inte konkurrensutsätta trafiken när det handlar om tiotusentals euro per gång som stadsstyrelsen eller någon tjänsteman har fattat beslut om?

- Enligt de uppgifter vi har fått är det helt lagligt inom de här gränserna.

Handlar det om att summorna är så små eller att det är så korta perioder?

- Både och. Summorna underskrids och det är tillfälligt.

Men blir det inte mera när man räknar ihop allt, både längre tid och större summor?

- Det blir det ju.

Tycker du fortfarande att det är okej?

- Jag tycker det är okej hittills. Men ska det fortsätta måste det ju konkurrensutsättas.

Enligt lagen om offentlig upphandling är tröskelvärdet för nationell upphandling 60  000 euro.

“Andra bolag knappast intresserade”

Vad skulle hända om Wikströms gjorde som de hotat och lade ner de här linjerna?

- Att det inte går någon kollektivtrafik just där.

Tror du inte att något annat bolag skulle vara intresserat?

- Knappast med de passagerarmängder det rör sig om i dag.

Bussar i rad på depå i Tallinn.
Bildtext Walls tror inte att andra bussbolag är intresserade av turerna som staden nu stöder.
Bild: MAURITZ ANTIN/ EPA

Wikströms kör tolv turer per dag mellan Bromarv, Tenala och Ekenäs, sex i bägge riktningen.

Staden Raseborg köper fyra av dessa tolv turer.

Wikström själv medger i sina brev till staden att en del av turerna har få passagerare och inte är lönsamma.

Bolaget vill ändå köra turerna eftersom bussarna då är på rätt ställe på rätt tid - man behöver inte köra tomma bussar utan varje köra utgör en busstur.

Är det sådant staden ska syssla med, att stöda bolaget så bolaget får det att gå ihop, Anders Walls?

- Visserligen inte. Det är för att ge möjlighet till kollektivtrafik som vi stöder kollektivtrafiken.

Andra byar kan sakna busstrafik helt och hållet

Vad säger du till dem som känner sig orättvist behandlade då staden stöder Wikströms Busstrafik men inte trafiken i andra byar?

- Det kan bli aktuellt att öka stödet till kollektivtrafiken när vi får en helhetsbild av den.

Och en sådan helhetsbild får ni i vår?

- Så är tanken.

huskvarnsvägen
Bildtext Alla byar i Raseborg har inte lika goda förbindelser som Bromarv.
Bild: Yle/Kjell Lindroos

Kollektivtrafikrapporterna

Staden behandlade i oktober en rapport över kollektivtrafiken som utredningsplaneraren Samuel Nissfolk hade sammanställt.

Nissfolk och hans förman utvecklingschefen Fredrika Åkerö är de tjänstemän i Raseborg som ansvarar för kollektivtrafikfrågor. Båda jobbar på den nya stadsutvecklingsavdelningen.

Walls säger att höstens rapport gav en övergripande bild men bristen är att den saknar tidtabellsuppgifter.

- Den ska därför kompletteras med en turlista där vi ser hur du kan färdas inom Raseborg. Där ser du till exempel hur du kan åka mellan Fiskars och Karis eller någon annan rutt.

Varför fanns det då inte med i den rapport ni fick i oktober?

- Det fanns på sätt och vis men den var så oöverskådlig i den form den var.

Det är stadsstyrelsen som hade beställt utredningen. Sade man då inte att man vill ha en sådan helhetsbild?

- Det minns jag inte men vi konstaterade när vi fick rapporten att vi vill ha den kompletterad med det här.

Ett par glasögon ligger på en hög med papper i en mapp.
Bildtext En kollektivtrafikrapport blev klar i höst. Men stadsstyrelsen vill nu ha en bättre rapport i maj.
Bild: Simone Voigt/Mostphotos

I stadsstyrelsens protokoll i oktober står det inget om konstaterade brister i kollektivtrafikrapporten. Det står heller inget om beställda kompletteringar. Styrelsen konstaterar endast att rapporten antecknas för kännedom.

Den nya helhetsrapporten nämns först i december när frågan om fortsatt stöd till Wikströms Busstrafik är aktuell igen.

Vem ska göra kompletteringen som stadsstyrelsen ska ta del av i maj 2018?

- Nog är det ju Samuel Nissfolk som i första hand ansvarar för kollektivtrafiken. Säkert i samarbete med utvecklingschefen och stadsdirektören.

Wikströms Busstrafik är ett familjeföretag

Yle Västnyland har inte lyckats nå vd:n för Wikströms Busstrafik Ralf Wikström för en kommentar.

Uppgifterna om bolagets krav och åsikter bygger på stadsstyrelsens protokoll samt på de dokument som bolaget har skickat till staden och Yle Västnyland har fått av staden.

Det handlar om ansökningar om stöd, offerter och vissa tilläggsuppgifter om bussturerna.

Berg av sockerbetor
Bildtext Dåvarande Wikströms & Degerlund körde till en början bland annat sockerbetor.
Bild: Yle/Monica Slotte

Wikströms Busstrafik grundades 1945 av Hilding Wikström och Bertel Degerlund, uppger bolaget på sin webbplats. Företaget hette då Wikström & Degerlund.

Bolagets första anskaffning var en lastbil som körde sådant som timmer och sockerbetor. Ibland åkte även passagerare på flaket.

Småningom blev bolaget ett bussbolag. Den första bussen köptes redan 1948.

Hilding Wikström och Bertel Degerlund ägde var sin hälft av företaget. När Degerlund 1981 pensionerade sig köpte Hildings son Ralf Wikström halva företaget.

Radio Vega Västnyland

4:49

Diskussion om artikeln