Artister och bloggare: Inga fördelar med att köpa följare på sociala medier
Ett amerikanskt företag har sålt runt 200 miljoner falska twitterföljare till kändisar och politiker. En bloggare och en artist har svårt att se fördelarna med illusionen.
Nyligen har tidningen New York Times granskat företaget Devumi som i åratal har sålt twitterföljare till bland andra idrottsstjärnor, skådespelare, bloggare och politiker.
Det är en bransch som finns i gråzonen av vad som är lagligt. En av metoderna som företaget i fråga har använt sig av är att sno riktiga twitteranvändares profilbilder och skapa nya konton i deras namn, med små justeringar. Dessa justeringar kan ha varit att ersätta ett stort I med ett litet l.
En annan baksida av industrin kring köpta följare är de så kallade klickfarmerna. I exempelvis Bangladesh har det blivit ett arbete för många människor att skapa nya konton på sociala medier och gilla eller följa olika konton. Yle uutiset publicerade i somras en artikel om ämnet.
Många av Devumis kunder har varit musikartister, bloggare och så kallade influerare.
Bloggare ser inga fördelar med köpta följare
Malena Björndahl, eller Malenami, har bloggat i snart tio år och har en stabil skara läsare och runt 10 000 följare på instagram. Hon ser få fördelar med att köpa följare.
- Jag tror på en organisk tillväxt, säger Björndahl.
Malena Björndahl menar att antalet läsare och följare speglas i hur intressant innehåll man gör.
- Vi bloggare gör nånting som folk intresserar sig för. Man ser i mängden följare hur relevanta vi är, säger Björndahl.
Falska konton syns också tydligt, menar Björndahl.
- Jag vill inte få en kommentar där det står ”nice hat” på en bild där jag inte har en hatt, säger Björndahl.
Antalet avgör inkomsten
I Malena Björndahls bransch tjänar man pengar genom företagssamarbeten. I praktiken kan det innebära att man skriver blogginlägg om en viss produkt eller tjänst, eller lägger ut en bild där produkten figurerar.
I Björndahls fall betalar hennes bloggportal ut ett arvode till bloggaren som kan variera beroende på hur många som har nåtts av inlägget. Så visst har antalet följare en betydelse, men antalet är inte bara en siffra.
- Det ska vara riktiga människor. På den bloggportal där jag bloggar är det väldigt strikt och de går igenom ens konto, säger Björndahl.
Björndahl berättar också att bloggbranschen är väldigt varierande. Alla företag vill inte marknadsföra via de största bloggarna, utan är ute efter en mer specifik målgrupp och kan därför välja bloggar med en mindre men tydligare målgrupp.
Artist tror inte att köpta följare är långsiktigt
Duon Hymner släppte sin första singel på sommaren 2017 och har skrapat ihop nästan tre miljoner lyssningar på Spotify sedan dess.
Duons ena hälft, Joel Isaksson, frågar sig om någon bryr sig om antalet följare på sociala medier.
- Om inte antalet följare på sociala medier speglas i antalet lyssningar så tycker jag att det är lite märkligt, säger Isaksson.
Isaksson frågar sig också för vem någon väljer att köpa följare. Om en artist är ute efter att få fler att lyssna på musiken så lär antalet följare ha en väldigt liten betydelse.
- Om någon däremot vill ha ett skivkontrakt så kan man bli kommersiellt intressant. eftersom bolaget inte behöver lägga lika mycket pengar på promotion, säger Isaksson.
Hur Isaksson än försöker hitta potentiella fördelar med köpta följare, så konstaterar han att det kommer att märkas att någon har fuskat.
- Eftersom det är mer och mer känt att man kan köpa följare så måste väl vem som helst förstå att det kan vara fejk, säger Isaksson.
- Man kan inte bygga en musikkarriär på att bara ha instagramföljare. Men man kan kanske visa upp vilka parfymer eller klockor man använder, säger Isaksson.