Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Provocerande men bra säger elever om mobilstopp i gymnasiet: ”Jag har aldrig lyssnat så mycket på lektionerna”

Från 2018
Uppdaterad 07.02.2018 18:49.
Elever om mobilstopp i gymnasiet: Provocerande men bra i långa loppet - Spela upp på Arenan

Sedan användningen av mobiltelefonerna begränsades under vissa lektioner vid Mattlidens gymnasium i måndags har elevernas koncentration blivit bättre. Både lärare och elever är lättade, men det känns fortfarande svårt att ge ifrån sig mobilen.

Svenska Yle besöker Mattlidens gymnasium på onsdag förmiddag. På historielärare Niklas Anderssons lektion diskuterar eleverna konst. Debatten handlar om censur och om gamla konstverk som kan anses vara sexistiska borde plockas ner, alltså censureras.

Mattliden koulun oppilas katsoo kännykkälaatikkoa
Bildtext De elever som har svårast att hålla fingrarna borta från sin mobil får lägga den i en skild låda.
Bild: Elise Tykkyläinen/YLE

Alla de cirka tjugo eleverna i klassen verkar hänga med i svängarna. Cirka 30 minuter in i lektionen blir det dags för grupparbete, och då släpper mobilbegränsningen.

- Nu får ni plocka fram telefonerna och använda dem i era arbeten, säger Andersson.

Elliot Bergström tyckte först det verkade onödigt med begränsad mobilanvändning. Men nu har han ändrat åsikt.

- Jag har säkert aldrig lyssnat så mycket på lektionerna som nu på sistone.

Du tror det är på grund av att telefonen är borta?

- Nog är det så. Det är synd men så är det, säger Bergström.

Mattliden koulun oppilaita luokassa
Bildtext Datorer är ännu tillåtna, men inga mobiler syns till under lektionerna. Elliot Bergström (röd mössa) säger att han kanske aldrig varit så koncentrerad som veckan efter att mobilstoppet infördes.
Bild: Elise Tykkyläinen/YLE

Datorer ännu tillåtna

Tre dagar in på perioden har historie- och samhällslärare Niklas Andersson bara hört positiva reaktioner på den begränsade mobilanvändningen.

Andra lärare har följt exemplet och eleverna är nöjda.

- Eleverna har nästan varit lättade, säger Andersson.

Då Svenska Yle besöker Anderssons klass på onsdagen syns inga mobiler till. Två elever har lämnat sina mobiler i en papplåda längst fram i klassen men resten håller dem i fickorna.

Mattliden koulun opettaja
Bildtext Historielärare Niklas Andersson är nöjd med mobilstoppet hittills. Men kommer att utvärdera försöket noggrannare i slutet av perioden.
Bild: Elise Tykkyläinen/YLE

- Jag tycker det är mera koncentrerat. Tidigare försvann många bort i någon slags mobilvärld.

Enligt forskare som Svenska Yle talat med är mobiltelefoner gjorda för att vara beroendeframkallande.

Bärbara datorer är däremot tillåtna i klassrummen, trots att de också kan vara distraherande.

- Om någon plötsligt försvinner in i skärmen måste man säga till. Men det är lättare att se än om alla sitter och tittar på sina mobiler, säger Andersson.

Fortfarande svårt att ge ifrån sig mobilen

Oscar Ramsay har också varit nöjd med försöket men säger ändå att han hoppas att det inte sprider sig till andra lärares lektioner.

- Det är så klart störande att ta bort telefonen från en elev. Jag hoppas att det inte blir vanligare, men vi får se.

Mattliden koulun oppilas
Bildtext Oscar Ramsay är skeptisk till mobilstoppet även om han kan se de positiva effekterna.
Bild: Elise Tykkyläinen/YLE

Ramsay tycker ändå att begränsningen fungerat. Det är lättare att följa med under lektionerna utan en distraherande telefon.

- Du är så van vid att hela tiden peta på mobilen göra vad du vill. Men när den tas bort måste man börja koncentrera sig, säger Ramsay.

Elliot Bergström håller med.

- Nog är det lite provocerande först. Men i långa loppet är det nog jätte bra. Man får kanske mera ut av undervisningen.

Diskussion om artikeln