Raseborgs stad tänker om: Busstrafiken mellan Bromarv och Ekenäs konkurrensutsätts
Raseborg vill inte längre köpa busstrafik av Wikströms Busstrafik utan konkurrensutsättning.
- I annat fall skulle vårt stöd överstiga det nationella tröskelvärdet på 60 000 euro. Då skulle vi ha gjort fel, säger stadsdirektören Ragnar Lundqvist.
Stadsstyrelsen beslutade i måndags (19.2) att konkurrensutsätta Wikströms Busstrafiks turer mellan Bromarv, Tenala och Ekenäs när den nuvarande stödperioden går ut i början av juni.
Staden har under en längre tid stött och direktupphandlat turer av Wikströms Busstrafik utan konkurrensutsättning.
Beslut om stöd har fattats etappvis så att ingen enskild gång har överstigit gränsvärdet för upphandling som i Finland är 60 000 euro.
Ändrade på styrelsemötet
Stadsdirektörens första förslag till styrelsen var att staden skulle köpa bussturer av både Wikströms Busstrafik och ett annat lokalt bussbolag, Amper. Stödet skulle gälla sommarmånaderna 2018.
Men på mötet ändrade han beslutsförslaget.
Beslutet blev att Bromarvtrafiken måste konkurrensutsättas och staden kan köpa sommarturer endast av Amper.
Det är möjligt eftersom Amper inte har fått sådant stöd av staden tidigare som Wikströms.
- Vi har inte köpt ruttrafik av Amper tidigare, säger Lundqvist.
Biljettstödet förbjuds
Orsaken till nya stödarrangemang är att Raseborgs stad inte längre får stöda bussbiljetter för trafik innanför stadens gränser så som hittills.
Den långa övergångstiden lider nu mot sitt slut. Efter det får kommunerna endast stöda lokal kollektivtrafik genom upphandling
Tre lokala bussbolag har varit i kontakt med Raseborgs stad om den nya situationen.
Beslutet om att biljettstödet upphör borde inte komma som någon överraskning eftersom beslutet togs för länge sedan.
Parterna fick tio år på sig att komma på nya lösningar. Den långa övergångstiden lider nu mot sitt slut.
Efter det får kommunerna endast stöda lokal kollektivtrafik genom upphandling.
Skolskjutsarna konkurrensutsätts nästa vår - det kan lösa också andra frågor
Beslutet i måndags betecknar staden som ett tillfälligt arrangemang i väntan på att skoltransporterna ska upphandlas nästa gång. Det sker våren 2019.
Det gäller med andra ord för staden och bussbolagen att också hitta på något som hjälper från och med hösten 2018 till och med sommaren 2019.
- Hoppeligen får vi ett bra fungerande paket från augusti 2019, säger Lundqvist.
Staden köper 14 vardagsturer av Amper i sommar
Stadsstyrelsen beslutade i måndags köpa 14 vardagsturer av Amper för 380 euro per dag (moms 0 procent) under tiden 4.6 - 13.8.2018.
Ampers blågråa bussar kör mellan Karis, Pojo, Fiskars, Ekenäs och Snappertuna. Det totala priset blir 19 000 euro.
Det staden nu köper av Amper understiger med andra ord klart det nationella tröskelvärdet för upphandling.
Det blir heller ingen extra kostnad för staden eftersom biljettstödet samtidigt upphör.
Av Wikströms var förslaget att köpa sex turer mellan Bromarv, Tenala och Ekenäs för 3 100 euro per månad i två och en halv månads tid. Men beslutet blev alltså att den trafiken i stället konkurrensutsätts.
Raseborg har stött lokalt bussbolag i två år: “Om det blir för en längre period måste det konkurrensutsättas”
Wikströms Busstrafik har fått stöd i tre etapper.