Anita kommer inte ut när husbolaget slarvar med snöröjningen
Flera invånare i Esbo och Helsingfors lider av att staden och husbolaget inte sköter snöröjningen vid deras hem. Anita Andersson är en av dem. Hon har svårt att röra sig och går med kryckor. Andersson säger att snöröjningen vid hennes hus i Alberga i Esbo sköts uselt.
– Vi får vänta en dag, två dagar, till och med tre dagar innan servicebolaget skottar bort snön från gårdsplanen. De sandar inte så jag är alltid rädd för att ramla omkull.
Andersson säger att flera andra också drabbas av den dåliga snöröjningen.
– Vi har folk i vårt hus som rör sig med rullstol eller med barnen i barnvagnen, säger Andersson.
Andersson har tillgång till färdtjänst. Hon säger att färdtjänstens taxi nätt och jämnt ryms in på sin plats på gården – men då ryms inte Andersson ut genom bildörren.
Anledningen: servicebolaget lämnar snövallar på bilplatsens båda sidor.
– Min stamchaufför Marko ger mig kryckorna och lyfter ut min fot ur bilen. Det behövs plats för det också, ungefär en meter skulle jag säga, det räcker inte att bilen ryms in på platsen, säger Andersson.
Taxichauffören Marko får sanda och ploga
Chauffören Marko är också upprörd över situationen. Han hjälper Andersson när han kan.
– När servicebolaget inte röjt snön ordentligt har jag själv plogat bort snön med min taxis däck. Det har hänt några gånger i vinter. Ifall jag inte gjort det skulle det ha varit omöjligt för Anita att komma ut, säger han.
– Marko har en spade i taxin, som han tar sand med från en låda här på gården. Sen sandar han så att jag kommer till bilen. Vi får själva sanda så gott som varje gång, säger Andersson.
Andersson säger att hon otaliga gånger skickat mejl till disponenten om problemen, eller ringt till Asokotis telefoncentral.
– Man får klaga hela tiden och ingenting hjälper. Någon gång har jag fått ett svar som säger att de mottagit mitt mejl men jag har inte fått några konkreta svar.
Andersson säger att disponenten inte ringt tillbaka en enda gång då hon lämnat en kontaktförfrågan till denne via telefoncentralen.
Många klagar på snöröjningen i Esbo och Helsingfors
Yle Huvudstadsregionen frågade folk i huvudstadsregionens städers invånargrupper på Facebook om de haft problem med att röra sig från sin lägenhet på grund av dålig snöröjning.
I Esbo och Helsingfors var det flera som klagade på snöröjningen. I Grankulla var flera nöjda med snöröjningen men också där fanns det personer som var missnöjda. I Vandas och Kyrkslätts grupper klagade ingen på snöröjningen.
I Esbo hör en del av området kring fastigheter till husbolaget medan staden ansvarar för att ploga vägar och leder för lätt trafik.
Anita Andersson säger att staden gör ett minst lika dåligt jobb som servicebolaget i Alberga.
– Ring I och Albergagatan plogas nog men de här mindre gatorna plogas dåligt. Gatan på andra sidan huset är på stadens ansvar men där är snövallen så pass hög att taxin inte kan köra upp.
Harri Tanska är stadsteknikdirektör vid teknik- och miljösektorn i Esbo.
– Vi har fått färre klagomål i vinter än under tidigare vintrar. Många har också tackat för att snöröjningen fungerat bra.
Tanska har inte hört om några problem i Alberga.
Servicebolaget parkerar på färdtjänstens bilplats
Ett annat problem som Andersson stött på är att det ofta står bilar parkerade vid infarten, där hennes taxi brukar köra upp. Efter att Andersson klagat hos handikappombudsmannen sattes en skylt upp. Skylten förbjuder parkering på platsen ifall det inte handlar om färdtjänstens taxi.
Trots det står ofta servicebolagets bil på platsen. När huset renoverades stod ofta också renoveringsfirmans bil på platsen, säger Andersson.
– Det är ofta en paketbil. Då blir det så gott som omöjligt för alla att gå där eftersom snön tar upp resten av passagen.
Husbolaget: "Vi reagerar inte på respons via mejl"
Jari Riskilä är vd för Asokodit och ansvarar för huset som Anita Andersson bor i. Han ber om ursäkt för att snöröjningen skötts dåligt.
– Vi ska prata med servicebolaget om snöröjningen, sandningen och det att de parkerar på platsen som är reserverad för färdtjänstens taxi, säger Riskilä när Yle Huvudstadsregionen ringer upp.
Det finns en risk för att respons via mejl begravs bland all annan mejl som disponenten får
Jari Riskilä, vd för Asokodit
Riskilä säger att det inte borde ta upp till tre dagar för snön att röjas från gården.
– Enligt vårt kontrakt med servicebolaget så ska snön vara bortröjd senaste klockan nio på morgonen ifall det snöat på natten. Gårdsplanen ska vara sandad innan klockan tio.
Riskilä säger ändå att han gått igenom den respons de fått och att han inte hittat Anderssons klagomål.
– Vi har ett elektroniskt system som vi ber att de boende ska använda. Där hittade jag inga klagomål kring de här ämnena från just det huset.
Riskilä säger att de inte kan garantera att disponenten reagerar på respons via mejl.
– De finns en risk för att de mejlen begravs bland alla andra mejl som disponenten får.
Hur ser gatorna ut hos dig? Hör av dig till Yle Huvudstadsregionen!