Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Trafikarbetsgruppen lade fram sitt förslag - idén om en bolagisering av vägnätet verkar begravd för alltid

Från 2018
Anne Berner
Bild: Yle

En arbetsgrupp vill höja stödet för underhållet av vägar och järnvägar. Gruppen var enhällig i sitt förslag att höja finansieringen för underhållet med åtminstone 300 miljoner euro per år.

Det betyder att väg- och bannätverket skulle få total 1,3 miljarder euro per år. Pengarna tas som förut ur statens budget.

Kommunikationsminister Anne Berner (C), som ledde arbetsgruppen, är nöjd:

- Tilläggspengarna betyder att vi kan höja trafiksäkerheten, göra smartare trafiklösningar och se till att trafiklederna är i skick, säger Berner.

Ingen bolagisering av vägnätet

Arbetsgruppen tog inte ställning till vare sig vägavgifter eller bilbeskattning. För ett år sedan ville Berner avskaffa bilskatten och införa användaravgifter i stället - men den idén begravdes ganska snart.

Man verkar också ha begravt Berners tidigare idé om en bolagisering av vägnätet.

I enskilda projekt kunde bolag användas, slår arbetsgruppen ändå fast. Bolagen kunde ägas av exempelvis pensionsbolag, kommuner eller privatföretag. Enskilda projekt kunde därmed också finansieras med privata pengar.

Arbetsgruppen vill också få till stånd en långsiktig plan för hur trafiklederna kunde utvecklas. Planen skulle sträcka sig över tre valperioder, för att förhindra alltför slumpmässiga investeringsbeslut.

Kommunikationsminister Anne Berner kommenterar Finaviaaffären i Helsingfors i juli 2016.

Kommunikationsminister Berner: Bolagisering av vägnätet inte längre i fokus

Anne Berner intygar vilja att samarbeta efter debaklet.