Passagerare tveksamma flyga till Kap Verde efter problem med motorn – 70 passagerare har avbokat

Elisabeth Lindh från Malax med man skulle åka till Kap Verde från Vasa på tisdagen. Efter att ha fått på film när det slår gnistor av ena motorn tänker paret Lindh inte sätta sig på det ersättande planet på onsdag eftermiddag.
Planet till Kap Verde skulle lyfta från Vasa flygplats tidigt på tisdagsmorgonen. Men på grund av tekniska problem var planet 11 timmar försenat och lyfte först strax efter klockan 17.
- Vi reser ganska ofta och jag brukar filma start och landning. Men det här blev en lite mera dramatisk start, säger Elisabeth Lindh.
Efter en dryg halvtimme uppe i luften gjorde piloterna en kontrollerad nödlandning på Vasa flygplats. Allt gick bra och ingen skadade sig.
Namninsamling pågår på Vasa flygplats
På onsdag eftermiddag ska två ersättande plan från British Airways ta de 328 passagerarna till Kap Verde. Enligt Finavias webbplats är de planen försenade. Det var tänkt att bägge planen skulle gå klockan 15 men enligt Finavia ska de gå klockan 17, researrangören Tui har dock en annan avgångstid.
- Flygplanen har tyvärr kommit iväg från England försenade så den nya avfärden från Vasa är klockan 16.30, Pauliina Pajunen som är pr- och kommunikationschef på Tui Finland.
På onsdag eftermiddag håller passagerarna på och checkar in på det ersättande planet till Kap Verde. Samtidigt pågår en namninsamling.
- Vi önskar att de inte skulle använda samma plan som skulle ha flugit oss till Kap Verde på hemresan, säger Tuija Jaakonaho som tog initiativ till namnlistan.
Researrangören Tui kan inte säga om planet som gick sönder på tisdagen är det plan som ska flyga hem resenärerna om en vecka.
- För oss är säkerheten nummer ett och oavsett vilket flyg som gör returresan kommer det att vara i flygskick, säger Pajunen på Tui Finland.
Tar ni i beaktande passagerarnas önskemål och väljer ett annat flygplan för returresan?
- Jag kan inte kommentera det där för tillfället och vi vet inte vilket flyg som passagerarna flyger tillbaka med.
Klockan 14 hade omkring 50 personer skrivit på namninsamlingen.
70 passagerare har avbokat
Frågan är hur många som sätter sig på planet efter gårdagens problem. Hittills har 70 personer avbokat.
- Nej vi åker inte med till Kap Verde idag. Det var en så obehaglig upplevelse att se elden komma från motorn och höra smällarna att vi inte vill sätta oss i ett flygplan idag. Men säkert kommer vi att resa igen, säger Elisabeth Lindh.
- Jag tror inte att de som satt på andra sidan i planet upplevde det på samma sätt eftersom de inte såg elden, säger Lindh.
En annan familj som inte kommer att sätta sig på planet på onsdag eftermiddag är Nicklas Sjölunds familj. Tisdagens upplevelse var helt enkelt för traumatiskt.
- Vi fattade beslutet att inte åka. Det var lite för nära ögat, säger Sjölund till Yle Pohjanmaa.
Nicklas Sjölund säger att familjen inte tänker sluta resa på grund av det här.
- Då väljer vi ändå nog ett annat flygbolag.
Missnöjda passagerare
En stor del passagerare åkte ändå i väg bland annat Hanna Skåtar och Rasmus Vikström.
- Om det skulle ha varit samma flyg så skulle jag inte ha satt mig på det, men då det är nytt flyg så kan man i alla fall pröva vad det blir av det hela, säger Vikström.
- Vi är ganska missnöjda att det far två dagar av semestern. Men nog måste man hålla sig positiv och allting gick ju bra trots allt. Hoppas vi får någon sorts kompensation, konstaterar i sin tur Skåtar.
Angående ersättning säger Pauliina Pajunen så här.
- Ifall flygets avfärd försenas med över 30 timmar vilket det gjort i det här fallet, så får kunderna givetvis tillbaka den summa de betalat och får utan kostnader avboka resan.
- Om semestertiden förkortas med över åtta timmar så har de rätt till en kompensation för den semestertid de gått miste om.
Fortfarande oklart vad som orsakade felet i planet
Planet med det tekniska planet står ännu på Vasa flygplats och ska repareras.
- Jag kan inte säga något mer än att ett fel upptäcktes i den ena motorn efter start och därför måste planet återvända till Vasa. För tillfället undersöker teknikerna vad som orsakat problemet, säger Pajunen.
Var det samma flygplan som blev försenat på grund av tekniska problem i januari?
- Jag kan inte säga om det var fråga om samma flygplan, vi har så många flygplan, men också då var det fråga om ett tekniskt problem.
Flera av de som kommenterat artiklarna om flyget som fick problem vid start har påpekat att resebolagen borde ta in nyare plan.
- Vi har ganska många flygplan så jag kan inte säga hur gammalt flygplanet var. men oavsett hur gammalt flygplanet var så inspekteras de regelbundet så att de är i flygskick.
Artikeln uppdaterad 28.2.2018 klockan 14.41 med kommentarer av Pauliina Pajunen på Tui Finland.