Året på Yle 2017: Stora upplevelser för alla, medryckande innehåll för unga
Yle bjöd år 2017 på stora upplevelser som förenade finländarna men också på nya och intressanta innehåll för unga.
År 2017 uppnådde Yle sina centrala kundmål: Yles innehåll och tjänster nådde varje dag 54 procent och varje vecka 76 procent av under 45-åringarna. Av alla finländare nådde Yle varje vecka 93 procent. Den tid som spenderades på Yles webbtjänster ökade med över 10 procent.
“2017 var på många sätt ett framgångens år för oss. Vi lyckades producera innehåll som verkligen intresserade finländarna, såsom utbudet för Finlands 100-årsjubileum och valinnehållen. Yle är viktigt för finländarna och våra nyheter upplevs som mycket trovärdiga. I fjol lyckades vi också nå unga bättre än tidigare”, berättar verkställande direktör Lauri Kivinen.
Unga nås bäst på webben
Kundresultaten för 2017 ger vid handen att allt fler unga har hittat Yles innehåll. De ungas intresse för Yles innehåll har vuxit tydligt och de spenderar allt mera tid med dem. Räckvidden har i synnerhet vuxit bland 15–29-åringarna, som traditionellt varit en utmanande målgrupp för Yle.
“Vi nådde dagligen över hälften av finländarna under 45 år. Det är ett gott resultat i dagens mångfasetterade, rikliga och fängslande medievärld där konkurrensen är hård. Vårt systematiska arbete har burit frukt”, säger Lauri Kivinen.
Serier som handlade om unga människors liv intresserade, såsom dramaserierna Skam och En ny dag (Uusi päivä) samt sjukhusserien Puls och realityserien Som au pair (Au pairit).
Dramat Nörden: Dragonslayer666 som handlar om e-sport var ett av Yle Arenans mest sedda program med över 1,2 miljoner starter. På Arenan väckte dramaserien Kimmo och sketcherna i Syskonbädd också intresse hos under 45-åringarna.
VM i skidåkning, president Koivistos begravning, Fest på slottet
Idrottstävlingar och festligheterna kring Finlands 100-årsjubileum var det innehåll som intresserade mest i fjol. Skid-VM i Lahtis samlade tillsammans med VM-spelen i London en miljonpublik.
President Mauno Koivistos begravning samlade finländarna framför tv-rutorna. Jubileumsåret kulminerade i självständighetsparaden och presidentens självständighetsmottagning, som traditionsenligt slog årets publikrekord.
Årets största program- och innehållshelheter var förutom kommunalvalet utbudet för Finlands jubileumsår med allt från storslagna naturbilder i Vårt land till den omfattande och omtyckta serien Sportfinland och Föredragsmaraton. Yle firade också en gemensam Hulahula-midsommarfest tillsammans med finländare runtom i landet.
I december köpte Yle bestående rättigheter till Aki Kaurismäkis filmer, som vid årsskiftet sändes på Yle Teema och Yle Arenan. Kaurismäkis filmer kan när som helst ses på Arenan.
Det internationella intresset för Yles innehåll växte ytterligare. Serien Jägarliv, om Finlands natur, samt kriminalserien Sorjonen har sålts till över tio länder och barnanimationen Snögubben Albi erövrar Asienmarknaderna.
Yle TV1 var 2017 fortsättningsvis landets mest sedda tv-kanal och Yle Radio Suomi landets mest lyssnade radiokanal. Yle Arenan valdes i en mätning av Taloustutkimus för femte gången i rad till Finlands mest uppskattade nätvarumärke.
De centrala nyckeltalen för Yles publikrelation finns på Yles webbplats för alla intresserade. Informationen finns tillgänglig i översikten Yles kundrelation 2017.
Yles styrelse behandlar bokslutet den 21 mars. Bolaget publicerar det godkända bokslutet och nyckeltalen för år 2017 samt en utredning över styr- och förvaltningssystemet.