Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Ingen självklarhet att Kvarkenfärjan byggs i Finland – Viking Line ångrar inte valet av Kina

Från 2018
Så här ska den nya Kvarkenfärjan se ut.
Bildtext Så här ska den nya Kvarkenfärjan se ut.
Bild: Midway Alignment of the Bothnian corridor/Wärtsilä

Om den nya Kvarkenfärjan byggs i Finland innebär det jobb för upp till tusen varvsarbetare. Men allt fler fartygsbeställningar går till Kina.

I slutet av januari fick närmare 20 varv runtom i världen ta emot en intresseförfrågan angående Kvarkenfärjan.

Frågan till varven gällde om de har kompetens och möjlighet att bygga den nya färjan som är tänkt att börja trafikera mellan Vasa och Umeå senast år 2021.

Bilar och passagerare tar i land i Vasa.
Bildtext Vasa hamn
Bild: Yle/Joni Kyheröinen

Vd: Inga kommentarer

De senaste dagarna har Bertil Hammarstedt, vd för projektbolaget Kvarken Link, och hans kolleger gått igenom "ett stort antal" svar på intresseförfrågningarna.

Det är det enda Hammarstedt vill säga om läget i det här skedet.

- Jag förstår ditt intresse men det här är det enda svar vi kan ge innan vi hunnit göra utredningen, svarar han per e-post från Umeå.

I en kort kommentar till Yle Åboland i januari sa Hammarstedt ändå att man helst ser att färjan byggs i Finland.

Kvarkenrådets direktör Mathias Lindström håller med.

Direktör Mathias Lindström på Kvarkenrådet
Bildtext Mathias Lindström
Bild: Yle/Sofi Nordmyr

- Förstås är det ju en fördel om vi kan bygga färjan i Finland men det förutsätter att priset är sådant att det går att förverkliga.

- Projektet måste konkurrensutsättas i och med att det används offentliga medel. Då konkurrerar ju de finländska varven med den globala marknaden.

Rätt kunskap krävs

När man ska besluta vilket varv som får beställningen är det också annat än priset som avgör.

- De ska ju ha tid att bygga färjan inom utsatt tidsram och kunskap att bygga en sådan färja som vi vill ha i regionen, säger Mathias Lindström.

I Finland finns sju varv som producerar nybyggen.

Åbovarvet.
Bildtext Åbovarvet Meyer Turku
Bild: YLE/Niclas Lundqvist

Om den nya Kvarkenfärjan byggs i Finland skulle det sannolikt ske i Åbo, Raumo eller Helsingfors.

Den nya Kvarkenfärjan i siffror

Raumovarvet: Kvarkenprojektet väldigt intressant

Yle Österbotten kontaktar Åbovarvet Meyer Turku för att höra om man är intresserad av beställningen på den nya Kvarkenfärjan. Men det visar sig svårt att få ett svar på den frågan.

Efter flera löften om att återkomma meddelar kommunikationschef Tapani Mylly till sist per e-post att man inte kommenterar saken alls.

Sjösättning av Mein Schiff 5 januari 2016
Bild: Yle/ Nora Engström

På varvet Rauma Marine Constructions vill man däremot gärna kommentera.

- Kvarkenprojektet är väldigt intressant för oss, säger vd Jyrki Heinimaa.

Har ni fått en förfrågan om Kvarkenfärjan?

- Jag kommenterar inte enskilda projekt.

Raumovarvet
Bildtext Raumovarvet
Bild: Rauma Marine Constructions

Leverans möjlig sommaren 2020

Jyrki Heinimaa säger att bygget av den nya Kvarkenfärjan är ett betydande projekt.

- På basis av det jag vet om färjan skulle den sysselsätta ungefär 800- 1 000 årsverken.

För tillfället har Raumovarvet en leveranstid på drygt två år.

- Om beställningen gjordes i dag skulle färjan kunna levereras sommaren 2020.

Raumovarvet
Bild: Rauma Marine Constructions

Hur stor prislappen skulle bli kan Heinimaa inte säga.

- Priset påverkas av så många faktorer och klarnar först när den slutgiltiga beställningen görs.

Varför tycker du att man ska välja ett finländskt varv?

- I det här fallet ska färjan fungera året om i ganska svåra isförhållanden. Kompetensen på det området är väldigt stark i Finland.

- Då färjan byggs vid ett inhemskt varv kan man också förlita sig mera på all teknologi som finns runtomkring.

Helsingforsvarvet "intresserat av dylika projekt"

Kvarkenfärjan passar också Helsingforsvarvet Arctech Helsinki Shipyards profil. Varvet vill allt mer rikta in sig på kryssningsmarknaden.

Arctech skeppsvarv i Helsingfors
Bildtext Arctech Helsinki Shipyard
Bild: Mikael Crawford/Yle

- Fartyg av den här typen intresserar oss men vi vill inte kommentera enskilda projekt, meddelar vd Esko Mustamäki via sin assistent.

Till exempel Viking Lines färja Viking XPRS som är i samma storleksklass som den nya Kvarkenfärjan är byggd på Helsingforsvarvet 2008. Då ägdes varvet av STX Finland.

Viking XPRS
Bild: YLE / Fred Wilén

Kina utmanar de europeiska varven

Om beställningen på Kvarkenfärjan går till utlandet kan Kina vara ett hett alternativ. Kina utmanar den europeiska varvsindustrin allt mer också när det gäller kryssningsfartyg.

På fraktfartygsmarknaden har Kina varit dominerande redan länge.

Konkurrensen från de kinesiska varven märks också i Finland.

- De kinesiska varven sänker marknadspriserna. Men deras priser baseras inte på verkliga, lyckade leveranser, menar Raumovarvets vd Jyrki Heinimaa.

Viking Lines beställning från Kina fick hård kritik

År 2016 meddelade Viking Line att man beställer sitt nya kryssningsfartyg från det kinesiska varvet Xiamen Shipbuilding Industry.

Den nya färjan ska börja trafikera mellan Åbo och Stockholm år 2020.

Viking Line
Bildtext Viking Lines nya färja är i en annan storleksklass än Kvarkenfärjan. Fartyget blir 218 meter långt och rymmer 2 800 passagerare
Bild: Viking Line

Beslutet väckte en hel del negativa reaktioner på hemmaplan, säger Viking Lines vd Jan Hanses.

- Det kom kritik mot att vi inte anlitade finländska varv men ekonomiskt var det inte ett alternativ. Sett till prisnivån var de kinesiska varven närmare 100 miljoner euro billigare.

Viking Line toimitusjohtaja Jan Hanses
Bildtext Jan Hanses, vd Viking Line
Bild: Stina Brännare / Yle

- De finländska varven skulle inte heller ha haft kapacitet att leverera färjan före år 2024.

Vad är din uppfattning om kompetensen i den kinesiska varvsindustrin?

- Gällande sådana här fartygsbyggen är de finländska varvens kompetens förstås mycket bättre. Men det innebär inte att kineserna inte skulle kunna bygga de här fartygen. De tar hjälp bland annat av utländska konsulter.

Har besökt varvet flera gånger

Jan Hanses har själv ofta besökt det kinesiska varvet där rederiets nya färja börjar byggas i höst. Han har inget negativt att säga om samarbetet.

- Hittills har det gått väldigt bra.

Världskarta med Finland och Kina inritade.
Bild: Google

Kan du rekommendera Kina på basis av Viking Lines erfarenheter?

- Det kan jag säkert. Men om man ska bygga i Kina ska man ha en egen stab där i rätt stor utsträckning. Man kan inte göra en beställning och vänta på att den ska bli färdig.

Vill inte lägga sig i

Kvarkenrådets direktör Mathias Lindström vill inte ta ställning till om Kina kunde vara ett alternativ för bygget av den nya Kvarkenfärjan.

- Det är Kvarken Link som ansvarar för upphandlingsprocessen så det är onödigt att jag lägger mig i och har åsikter. De som kan det får sköta det.

Och Viking Lines vd Jan Hanses vill inte komma med några råd till dem som ska beställa den nya Kvarkenfärjan.

- Nej, det där måste de bestämma själva.

Diskussion om artikeln