Facebook-skandalen allt större: Insamlade personuppgifter spelade mycket stor roll för Trumps seger - Cambridge Analyticas vd har stängts av
Analysföretaget Cambridge Analytica säger sig ha spelat en mycket betydande roll för Donald Trumps valseger, rapporterar den brittiska tv-kanalen Channel 4.
Samtidigt har både politiker och myndigheter i USA och Storbritannien reagerat. Nu ställs det bland annat krav på att Facebooks ledning kallas till förhör.
Cambridge Analyticas styrelse meddelade i kväll att dess vd Alexander Nix har stängts av under den tid som det utreds vad det är han har sysslat med.
Cambridge Analytica låg bakom allt bakgrundsarbete, all data, alla analyser, alla målgrupper, hela den digitala kampanjen och strategierna.
Vd Alexander Nix
Channel 4 News har i hemlighet filmat Cambridge Analyticas chefer, bland annat företagets vd Alexander Nix, Mark Turnbull och Alex Tayler.
Trumps valseger styrdes med hjälp av personuppgifter från över 50 miljoner Facebook-användare. Cambridge Analytica hävdar nu att president Trumps digitala kampanj styrdes "helt" av företaget.
Mötena sägs ha spelats in på hotell i London under perioden november 2017-januari 2018.
Filmerna visar hur cheferna berättar om Cambridge Analyticas avgörande roll för Donald Trumps seger i presidentvalet 2016.
Företagets vd Alexander Nix säger att företaget låg bakom allt bakgrundsarbete, all data, alla analyser, alla målgrupper, hela den digitala kampanjen och strategierna.
Reporter representerade hemlig kund
Företaget hävdar att dess jobb med data och efterforskningar ledde till att Trump segrade med en knapp marginal på 40 000 röster i tre stater - trots att han i det stora hela förlorade över tre miljoner röster.
Channel 4 News hade skickat ut en reporter som sade sig representera en rik kund som ville ha hjälp med kandidater till ett val i Sri Lanka. Han spelade i hemlighet in samtalen med företagsledarna.
Två timmar efter att mejlet har lästs så försvinner det. Det finns inga bevis, inga papper som kan spåras, ingenting
Alexander Nix
Cheferna rekommenderade honom att grunda täckorganisationer så att det blev möjligt att skicka meddelanden i stora mängder på sociala medier.
Också massor med e-postmeddelanden - som inte kunde spåras - skulle skickas ut. Alexander Nix avslöjade att företaget hade använt sig av Protonmails krypterade e-postsystem som inte kunde spåras.
- Två timmar efter att mejlet har lästs så försvinner det. Det finns inga bevis, inga papper som kan spåras, ingenting.
Material matades ut i alla riktningar via befintliga kanaler.
- Vi lägger bara ut information i blodomloppet på internet. Sedan följer vi med hur det växer. Vi ger det en liten puff då och då, och med tiden så formar det sig, sade Mark Turnbull.
- Så infiltreras materialet online i samhället och utvidgar sig utan någon speciell anknytning - och det blir omöjligt att förklara, omöjligt att spåra.
"Besegra den skurkaktiga Hillary"
Diskret - via yttre organisationer - lades det ut också negativt material om oppositionens kandidater på internet och på olika sociala medier.
Turnbull beskriver hur företaget skapade den attackerande reklamkampanjen "Besegra den skurkaktiga Hillary" ("Defeat Crooked Hillary"). Den sågs 30 miljoner gånger under valkampanjen.