Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Fyra förändringar inför F1-säsongen – experten om nya schemat: ”Det är fullständigt vansinne”

Från 2018
Valtteri Bottas.
Bildtext Valtteri Bottas är en av favoriterna inför formel 1-säsongen.
Bild: EPA / Diego Azubel

Fler däck, färre motorer, tydligare straff, späckat schema, nya starttider och ”irriterande” halo. Formel 1-säsongen står inför dörren – här är de största förändringarna.

På söndag kör formel 1-säsongen igång med det första GP:t i Melbourne. Finland har två förare i toppstall med Valtteri Bottas i Mercedes och Kimi Räikkönen i Ferrari – som båda på förhand ligger en bit bakom sina stallkamrater.

Finländarnas läge är med andra ord oförändrat från förra säsongen – men mycket annat är annorlunda. Yle Sporten listar de största förändringar.

Halo: Irriterande säkerhetsgärd

Den största visuella förändringen är bilarnas nya cockpitskydd ”halo”. Syftet är att skydda förarna från att träffas av kringflygande föremål på banan.

Halo har fått ett blandat mottagande. Förbättringen i säkerhet har fått beröm, men förarna har också klagat över att halon skymmer synfältet och gör cockpiten trång.

– Det är svårt att komma in i och ur bilen och det är svårt att ta loss och sätta fast ratten. Det är besvärligt och irriterande, sade Kevin Magnussen för några dagar sedan.

Kevin Magnussen.
Bildtext Kevin Magnussen gillar inte halon.
Bild: EPA / Alejandro Garcia

Utseendet är en annan aspekt som risats. Halon väger ungefär tio kilogram och F1-bilarna är nu tyngre än någonsin tidigare, då minimivikten ökat till 733 kg.

Tidtabellen: (För) många lopp och senare starttider

VM-serien består i år av 21 deltävlingar, vilket är en mer än i fjol. Borta är Malaysias GP, men i stället har loppet i Frankrike (Paul Ricard) och Tyskland (Hockenheim) gjort comeback. 21 lopp är tangerat rekord med säsongen 2016.

Frankrikes GP avgörs på midsommaren varefter F1-cirkusen följande vecka landar i Österrike och därpå följande i England. Efter en veckas paus fortsätter VM-serien i Tyskland och en vecka senare i Ungern.

Formel 1-kalendern 2018

För första gången i F1-historien körs lopp tre helger i rad. Yle Sportens formel 1-expert Fredrik af Petersens kritiserar kalendern i skarpa ordalag.

– Jag tycker det är fullständigt vansinne med fem lopp på sex veckor och jag har pratat med förare, teamchefer och mekaniker och alla är rädda för att de blir slutkörda, säger af Petersens.

– Mekanikerna åker till banan på tisdag eller onsdag och bygger upp allting och arbetar sen stenhårt under hela helgen och åker därifrån direkt vidare till nästa bana och börjar om från början. Det kommer att slita på dem enormt, och jag vet att motståndet mot det här bland dem varit enormt.

Stallen har uttryckt oro för att risken för misstag som kan leda till olyckor ökar med trötta mekaniker.

– Jag tycker det är ett fullständigt bottennapp, sammanfattar af Petersens sin åsikt.

Charles Leclerc.
Bildtext Saubers supertalang Charles Leclerc är en av två nya förare i F1-serien i år tillsammans med Williams Sergej Sirotkin.
Bild: Rex Features Ltd 2012/All Over Press

En annan tidtabellsförändring är starttiden. Loppen startar nu tio minuter över hel timme, till exempel går starten i Melbourne klockan 8.10 finsk tid. Detta efter önskemål från en del tv-bolag. Tidskvalet börjar i vanlig ordning vid jämn timme.

Därtill startar de flesta loppen på europeisk mark en timme senare än tidigare, det vill säga klockan 16.10. Detta har motiverats med att senare starttid ökar antalet tv-tittare.

Däcken: Adjektiven börjar ta slut

Från fem olika däckserier för torra förhållanden i fjol finns nu sju att välja mellan. Däckleverantören Pirelli plockar ut tre till varje lopp.

De sju varianterna är hypermjuk, ultramjuk, supermjuk, mjuk, medium, hård och superhård, varav den först- och sistnämnda är nya. Det står redan klart att superhårda däck knappast kommer att användas över huvud taget.

Däck inför F1-säsongen 2018.
Bildtext Många däck att hålla koll på.
Bild: XPB Images / All Over Press

Förnyelsen har fått kritik för att publiken får allt svårare att följa med vilka däck respektive förare kör med. Avsikten är att skapa större skillnader mellan olika däckvarianter och att ”tvinga” förarna till minst två depåstopp per lopp. I fjol klarade man sig ofta med ett.

– Det perfekta är om det alltid är två depåstopp, det är den bästa kompromissen mellan omkörningar och show utan att det blir för komplicerat för publiken. Två depåstopp ger oss också flest möjliga strategier, säger Pirellichefen Mario Isola till Sportbladet.

Motorer: Färre komponenter – tydligare straff

I fjol tilläts varje förare använda fyra olika motorer under säsongens gång utan bestraffning. Redan det orsakade många bekymmer. I år körs det fler lopp – och antalet motorer minskar.

När en förare tar i användning säsongens fjärde motor flyttas han ner med tio pinnhål i starten, från och med den femte med fem. Också antalet motorkomponenter minskar och orsakar vid byte fem startrutors straff.

Mekaniker rullar fram Ferraris F1-bil.
Bildtext Det internationella bilsportförbundet FIA vill minska på kostnaderna för F1 genom att stallen får använda färre motorer.
Bild: EPA / David Acree

FIA vill också minska på matematiken efter tidskvalen. Ett minst 15 pinnhåls straff innebär nu automatiskt att man startar sist i startfältet. Det vill säga om tidskvalets snabbaste man åker på ett straff på 15 placeringar flyttas han inte bakåt 15 placeringar, utan automatiskt längst bak.

– FIA har tack och lov ändrat det här. Det kommer inte längre att bli lika löjligt som det var förra året med förare som kunde ha straff på 50–60 teoretiska placeringar neråt. Nu får man ett bättre grepp om det hela, säger Fredrik af Petersens.

Åker flera förare i samma tävling på samma antal straffplaceringar startar föraren som anmält om sina byten först framför den som anmäler senare.

Tidskvalet i det australiska GP:t avgörs på lördag med start klockan 8.00 finsk tid och loppet startar på söndag klockan 8.10.

Kimi Räikkönen, 2018.

Kimi Räikkönen med kniven på strupen – expert: ”Måste köra upp sig”

Tror veteranen har alla chanser att få förlängt hos Ferrari.