Rory Penttinens racingäventyr fortsätter – simulatorn går het hemma i Nykarleby
I slutet av april kör racingföraren Rory Penttinen från Nykarleby Endurance-loppet på Monzabanan i Italien. Han har nått många framgångar genom åren, ett av framgångsrecepten är att inte vara rädd under ett lopp.
Penttinen har kört banlopp i snart tjugo och den första riktigt stora framgången var då han vann VM i Legendsklassen 2007.
Rory Penttinen säger att han inte är rädd under körning och det skulle inte heller fungera att vara racingförare under sådana omständigheter. Det finns ändå ett tillfälle då han säger att han var rädd.
Det var på Nurburgring i Tyskland och han drabbades av en blackout i en hastighet av 240 km/h på ett backrön.
- Jag visste att jag borde börja svänga på krönet men kom inte ihåg åt vilket håll. Jag bromsade i stället och det är det dummaste man kan göra. Det redde upp sig men det smakade blod länge efteråt.

Från sprintlopp till långlopp
Rory Penttinen är född 1979, vilket betyder att han fyller 40 nästa år. Han har nått stora framgångar inom racing, men i takt med stigande ålder började han ändra taktik år 2013.
De lopp där det krävs verkligt snabb reaktionsförmåga och en vilja att ta risker - och ibland gå över gränser - fungerar enligt Penttinen inte lika bra vid stigande ålder. Däför valde han att gå över från sprintlopp till långlopp där det finns en betoning på erfarenhet och rutin om man skall nå framgång.
- Siktar du på Formel 1 i dag skall du vara 15-17 år, ha mycket pengar och tur och vilja att ta risker.
Taktiken lyckades, det visar kontraktet Penttinen i dag har med Rinaldistallet.
Del av Rinaldi
Den här säsongen ska Penttinen köra fem lopp med början 20-22 april i Monza.
Han kommer att köra långlopp i en Ferrari 488GT3 i Rinaldistallet. Teamet har funnits med i leken i cirka tio år och fjolåret var framgångsrikt för stallet.
- Jag är jättelycklig över att få vara med, säger Rory Penttinen.
Från sitt dagsjobb till racingbanor ute i Europa
Rory Penttinen har ett vanligt jobb på Feora i Nykarleby, men han kan kombinera jobbet med tävlandet på racingbanor i Europa.
- Blancpainserien som jag kör har fem deltävlingar. Jag flyger till tävlingarna och hem igen. Jag behöver inte ta så mycket ledig tid från jobbet.
Teamen testar väldigt litet i dag. Det handlar dels om att tester är lika dyra som själva racen, dels om att det är reglerat. Stallen får inte heller testa hur mycket som helst även om de hade råd.
Vilken är då Rory Penttinens starka sida som racingförare?
- Jag är med för att hålla upp hastigheten i teamet, jag får det att flyta bra när det är många bilar och mycket trafik på banan och jag håller jämna, snabba varv.
- Jag har aldrig kraschat en bil - peppar, peppar.
Övningskört via simulatorn hemma i Nykarleby
Penttinen sätter sig i bilen första gången på fredagen innan det blir kvalkörningar och race på söndagen under helgen 20-22 april. Före det har det varit simulatorövningar hemma i Nykarleby.
- Simulatorerna är jättebra. Banorna är laserscannade och uppgifter om bilarna kommer direkt från fabriken. Man lär sig bromspunkter, växelpunkter, banorna och bilarna via simulatorn.
- Det känns som om man varit på plats tidigare när man kommer till banan.
Drömmen lever
Det gäller att ha drömmar för en racingförare och i Rory Penttinens fall heter drömmen 24-timmarsloppet i LeMans.
- Det har varit min dröm länge, men det håller på att bli en målsättning. Det är inte längre omöjligt. Man måste sikta högt.