Vad sa piloten till flygledningen i Kronoby – samtalet avgörande i utredningen av nära ögat-situationen
Diskussionen mellan piloten och flygledningen i Kronoby ser ut att bli avgörande i utredningen av nära ögat-situationen vid Karleby-Jakobstads flygplats för ett par veckor sedan. Polisen har inlett en förundersökning av fallet.
Direktör Veli-Pekka Nurmi på Olycksutredningscentralen har hört ljudupptagningen av samtalet mellan piloten och flygledningen.
- Det klargör mycket. Ibland behöver man undersöka tekniken i flygplanet och det tar tid. Men i det här fallet ser det inte ut att behövas.
Planet hade alltså enligt nuvarande uppgifter inget tekniskt fel. Nurmi vill ändå inte gå närmare in på innehållet i radiotrafiken.
Yle Österbotten har av en anonym läsare fått uppgifter om vad som sades i samtalet mellan piloten och flygledartornet. Vi läste upp texten för Nurmi.
Kan det här stämma?
- Jag kan inte säga något om det. Jag vill inte kommentara innehållet i det här skedet. Men det är klart, det låter som ett proffs och inte som vem som helst på gatan.
"Isar på alla flyghöjder"
I diskussionen som Yle har fått ta del av säger piloten att han inte behöver så mycket plats för att landa, och att flygplanet har problem med is som fastnar på vingarna.
I takt med att planet närmar sig flygfältet säger piloten enligt den här skildringen att de inte kan flyga länge till.
- Vi måste landa. Landningsbanan behöver inte vara perfekt för oss, vi måste landa. Det isar på alla flyghöjder, ska piloten ha sagt.
Enligt den anonyma källan säger flygledningen då att piloten måste gå runt eftersom det finns fordon på banan. Men några sekunder säger piloten att han måste landa framför fordonen.
Vad piloten ser räcker inte
Nurmi kommenterar alltså inte ljudupptagningen men säger att i olycksutredningen är den centrala frågan varför piloten landade fastän det inte fanns lov att landa.
- Det är en mycket ovanlig situation. Flygplan kan bara lyfta och landa med lov av flygledningen. Enbart i fråga om nödläge kan man avvika från det.
Enligt Nurmi är det tveklöst flygledningens uppgift att se till att landningsbanan är säker.
- Vad piloten observerar räcker inte för att landa.
De värsta flygolyckorna orsakas ofta av liknande situationer, enligt Nurmi.
- Det är genast allvarligt läge då plan stiger eller landar och banan inte är ledig.
Åtal kan väckas
Polisen i Jakobstad har inlett en förundersökning i fallet. Enligt kriminalkommissarie Ove Storvall rubriceras ärendet som grovt äventyrande av trafiksäkerheten.
I det här skedet kan Storvall ändå inte säga något om åtal väcks och inte heller vilka eventuella följder det kan bli för piloten.
Olycksutredningscentralen kommer inom några månader att bli klar med sin rapport om vad som hände i Kronoby. Det man redan vet är att vädret var dåligt.
- Sikten var kring 600 meter och det är dålig sikt, säger Nurmi.
Enligt Nurmi var situationen i sig allvarlig även om följderna inte blev allvarliga.
- Det handlar om tur. Om man landar trots att flygledningen säger att det inte är säkert så har man tur om det går vägen. Ett flygplan som landar kan inte så där bara parera och undvika ett objekt på banan.
Piloten hörde inte?
Väl på marken säger piloten att han inte hörde kontrolltornet, eller att han hörde dem men för sent, enligt Yle Österbottens källa. Han säger också att han hade fordonen under uppsikt hela tiden.
Enligt Nurmi är det ändå alltid flygledningens order som gäller.
I januari uppstod en allvarlig situation på Vanda flygfält. I det fallet fanns tre fordon på banan samtidigt som flygledningen gav ett flyg lov att starta.
- Det är inte pilotens sak att ifrågasätta utan han förbereder och startar. Då var det också tur eller bara en slump att arbetsmaskinerna inte var i vägen.
Vi har försökt nå flygbolaget för en kommentar.