Facebook skärper övervakningen av politisk marknadsföring
Efter skandalen med läckta användaruppgifter lanserar Facebook nu nya verktyg för att noggrannare kunna granska politiska marknadsförare.
Företagets grundare och vd Mark Zuckerberg skriver på sin egen Facebook-sida att en av hans högsta prioriteringar år 2018 är att förhindra att osakliga aktörer blandar sig i inkommande val.
Med det i åtanke lanserar Facebook nu en funktion som kräver att alla annonsörer som vill tuta ut politisk reklam måste verifiera sig genom att styrka sin identitet och berätta var de befinner sig.
Användarna ska också kunna se vem som betalat för reklamen och vilka andra annonser sidan i fråga lägger ut.
Vidare kommer också alla personer som administrerar över populära sidor bli tvungna att verifiera sig. Målet med det här är att göra det svårare att sprida missvisande information genom falska konton.
Verktygen lanseras först i Nordamerika och utvidgas under de kommande månaderna till resten av världen.
Ska bli svårare att upprepa Rysslands metoder
Zuckerberg medger att de här åtgärderna inte kommer att stoppa folk från att försöka lura systemet.
Han hänvisar till det amerikanska presidentvalet 2016 och hävdar att det åtminstone kommer att bli svårare att upprepa vad ryssarna gjorde för att påverka valet med falska konton och annonser.
Facebook har under de senaste veckorna varit i hetluften efter avslöjandena om att konsultföretaget Camebridge Analytica fått tillgång till uppemot 87 miljoner användares information.
Informationen användes bland annat för att påverka det amerikanska presidentvalet.
Zuckerberg kommer att höras i USA:s kongress gällande fallet nästa vecka.