Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

De österbottniska vägarna sliter på bilarna – bilverkstäderna har mer jobb

Från 2018
Uppdaterad 14.09.2018 05:15.
Tjälskador i en asfaltväg.
Bild: Yle/Anna Ruda

Vinterns gropiga vägar har gett bilverkstäderna mer jobb. Bilmekanikern Toni Horttana säger att de har bytt 20 procent fler fjädringar på bilar den här vintern än tidigare.

Enligt honom borde bilens fjädring hålla över 100 000 kilometer, i Österbotten håller den kanske bara i 70 000 kilometer.

- Vi har haft jättemycket arbeten med fjädrar och underreden den här vintern, ungefär 20 procent mer än normalt. Om det hör ihop med vägarna eller om det är ett sammanträffande är svårt att säga, säger Horttana.

En bilfjädring ska enligt Horttana under idealiska förhållanden hålla i över 100 000 kilometer, men många av hans kunder kommer in för att byta bilens fjädring redan efter 70 000 kilometer.

- Kunderna säger att de har träffat en grop.

Bilmekaniker Toni Horttana
Bildtext Bilmekaniker Toni Horttana
Bild: Yle/Anna Ruda

Utmanande före

Trafikläraren Christian Granholm kör både i centrum av Vasa och längs landsvägarna och säger att vintern har bjudit på ett utmanande före.

- Vägarna har varit väldigt ojämna när snön har smält och det har blivit djupa spår, säger Granholm.

Han berättar att centrum av Vasa har varit besvärligt att ta sig fram i på mornarna.

- Bilen jag kör är lite högre, med en lägre bil skulle det inte vara roligt.

Trafiklärare Christian Granholm
Bildtext Trafiklärare Christian Granholm
Bild: Yle/Anna Ruda

Konstiga ljud

När fjädringen i bilen börjar ge ifrån sig konstiga ljud är det dags att kontakta verkstaden.

- Man kan också märka det på att bilen ligger snett fastän den står på en rak väg, säger Horttana.

Granholm kör med ovana chaufförer och han säger att det är svårt för dem att kontrollera bilen.

- För mig som lärare är landsvägskörningen en utmaning när det är slaskigt eftersom jag måste vara beredd att ta tag i ratten för att undvika för kraftiga rattrörelser, säger Granholm.

Enligt Granholm är det inte bara bilskolans elever som är osäkra i trafiken på vintern.

- Bilisterna kör ibland lite väl optimistiskt, ibland slutar det bra och ibland inte så bra. De förväntar sig att det ska gå att köra fort.

Bil kör bredvid hål i vägen
Bild: Yle/Anna Ruda

Hjälpa medtrafikanter

Han berättar att han flera gånger den här vintern har fått stanna med skolbilen och hjälpa en medtrafikant.

- Halkan har varit besvärlig. Tidigare i vinter var det en yrkestrafikant som sa att det skulle vara bra att ha en egen sandbil och det berättar ganska bra hur det har varit.

Granholm påpekar att det har kommit mycket snö den här vintern, men att vägunderhållet har skurits ner.

- Då kommer snön som en chock både för dem som ska underhålla vägarna och för dem som ska köra på dem. Men vintern borde inte överraska oss, den kommer varje år.

Diskussion om artikeln