Ditt lokaltåg går kanske inte ända till Helsingfors centrum under sommaren – banarbete i Böle ligger bakom
Under sommaren 2018 görs förändringar i lokaltågstrafiken på grund av att Böle station renoveras. Det innebär att alla lokaltåg inte går ända in till Helsingfors centralstation.
Det byggnadsarbete som just nu pågår i Böle stör från och med midsommar och ända fram till augusti också tågtrafiken - och närmare bestämt lokaltågen.
Renoveringen av Böle station medför att de yttersta spårparen på bangården i tur och ordning är avstängda, vilket i sin tur gör att en del av lokaltågen inte går ända in till Helsingfors centrum under sommaren.
Då måste passagerarna som vill ända in till centrum byta tåg i Böle och flytta sig från ena ändan till den andra genom en temporärt byggd station.
Fas 1: 24.6–17.7
I den första fasen av arbetet är det tågen till Kervo som berörs. Förändringarna inleds på midsormmarsöndagen den 24 juni klockan 22 och pågår till den 17 juli klockan 5 på morgonen.
Då är det K- och N-tågen till och från Kervo som dagtid stannar i Böle i stället för att som normalt gå ända in till centralstationen.
Rutten förändras också för I- och P-tågen som trafikerar längs ringbanan till Helsingfors–Vanda flygplats.
Under dagtid går P-tåget från centralstationen till flygplatsen, men stannar i Böle på tillbakavägen. I-tåget gör precis tvärtom, det vill säga startar från Böle men går på tillbakavägen ända in till centrum.
Passagerare som reser in till Helsingfors centrum kan byta tåg antingen i Böle eller tidigare i Dickursby
Nattetid går I-, N-, P- och T-tågen som vanligt till och från Helsingfors centralstation.
Fas 2: 17.7–5.8
I den andra fasen, som inleds den 17 juli klockan 23 och pågår till den 5 augusti klockan 5, är det trafiken till Alberga och Kyrkslätt som berörs.
A-tågen till och från Alberga är de som berörs mest. A-tågen trafikerar dagtid med glesare turer än normalt – med 30 minuters mellanrum.
På dagarna stannar A- och L-tågen dessutom inte i Ilmala.
Och P- och I-tågen förändras så att I-tåget startar från centrum men stannar i Böle på tillbakavägen, medan P-tåget gör tvärtom.
Passagerare som reser till Helsingfors kan byta tåg antingen i Böle eller tidigare i Hoplax.
Nattetid går A-, I-, L- och P-tågen som vanligt till och från Helsingfors centralstation.
Trafikverket ligger bakom banarbetena
Banarbetena utförs i anknytning till HELRA-projekt, som är ett av Trafikverkets projekt.
Det går ut på att utveckla bannätet i Södra Finland bland annat genom att ändra spåren på Helsingfors bangård så att spåren i högre grad klarar av den ökade trafikmängden.
Efter att projektet är slufört ska tågkapaciteten mellan Helsingfors och Böle kunna ökas från 74 tåg till nästan 90 tåg i timmen, vilket under ett dygn innebär en ökning på 200 tåg. Kostnaderna för ändringarna på bangården beräknas uppgå till 60 miljoner euro och HELRA-projektet är beräknat att vara klart år 2020.
Diskussion om artikeln