Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Vaktbolag tar upp kampen om taxikunderna i Åbo – branschen luckras upp i sommar

Från 2018
taxiskylt i tunnel
Bildtext I sommar ändras reglerna för vem som får köra taxi.
Bild: All rights reserved Corepics 2009

I juli hårdnar konkurrensen bland taxiföretagen då taxireformen träder i kraft. Arsenal Safe Taxi är en av uppstickarna som vill ge sig in i branschen.

Det är vaktbolaget Security Arsenal Finland Oy som är ägare till företaget Sa-Mp Oy. Den 1 juli sätter bolaget in 15 nya taxibilar och börjar idka taxiverksamhet med namnet Arsenal Safe Taxi.

– Intresset har länge funnits och när den här reformen har gjort det möjligt för taxitjänsterna att öppnas upp så tyckte vi att vi ville starta denna aktivitet, säger Tapio Nylund, verkställande direktör för Sa-Mp Oy.

Kändes naturligt att inkorporera taxitjänster i ett vaktbolag

Vaktbolaget sysslar redan mycket med uthyrning av personliga tjänster som har med säkerhet att göra, säger Nylund, och därför är steget till taxitjänster en väldigt naturlig väg att gå enligt honom.

Och för att klara av den hårda konkurrensen i staden kommer det nya företaget att satsa på säkerhet, enligt Nylund.

– Vi kommer att erbjuda en ny typ av service där säkerheten är utgångspunkten. Sedan kommer vi också erbjuda en högkvalitativ service.

SA-MP OY:s nya VD tapio Nylund står inne i ett köpcenter
Bildtext Tapio Nylund.
Bild: Yle/Jasmine Nedergård

Alla bilar är svarta Mercedes i olika modeller och storlekar och har en stiligt klädd chaufför bakom ratten

Nylund tror att det finns en kundkrets för den här typen av taxiverksamhet och hoppas att de snabbt kan skapa en kundkrets av lojala kunder.

Fältet är ändå fortfarande öppet

Överlag tycker Nylund att taxireformen är en god idé.

– Det öppnar upp gamla monopol och det finns möjlighet för ny verksamhet att komma in. Nya tjänster för olika målgrupper. Det ser jag som en mycket bra sak.

Men det finns ännu frågetecken och utmaningar.

– Utmaningen är givetvis den att när fältet fortfarande är helt öppet så behöver spelreglerna vara ganska tydliga i hur man ska göra och vem som kan göra det. För kunden är utmaningen i sin tur betalningen. Hur den ska göras och att kunden kan lita på summan som ska betalas.

en modellbild över den nya taxin som Arsenal Safe Taxi kommer ha. Svart mercedes.
Bild: Arsenal Safe Taxi

“Självklart utmanande för kunden”

Taxidata är den största aktören i taxibranschen i Åbo. Verkställande direktören Tapani Ekuri är inne på samma linje om utmaningarna efter reformen. Han nämner specifikt också kunden och betalning, eftersom pristaken kommer att slopas.

– Vårt företag har ändå bestämt oss att vi fortsätter ha taxametrar. Det finns alltid tillgång till kvitto och kunden vet alltid vad den betalar för. Men det kommer att bli svårare för kunden att välja taxi då priset kan variera. Det kräver mycket av kunden.

“Helt säkert kommer konkurrenter att dyka upp”

Ekuri säger att Taxidata nu inför reformen behöver bli ännu bättre på att betjäna sina kunder.

Han är också helt säker på att nya konkurrenter kommer att uppstå.

– Det är en klar sak när branschen släpps fri att det alltid kommer att uppstå nya aktörer på fältet.

taxidatas VD tapani ekuri står utanför kontorsbyggnaden.
Bildtext Tapani Ekuri.
Bild: Yle/Jasmine Nedergård

För Taxidatas del säger Ekuri att man ändå som trumfkort kan se till antalet bilar som finns i företaget.

– Det är naturligt att då antalet bilar är så stort kan vi också se till att kunden snabbt kan få en taxi.

Ekuri nämner också att man i och med reformen valt att skaffa nya suftplattor och nya mätare till taxibilarna och även kommer att uppdatera sättet att boka taxi på.

Utmaning att få taxi i glesbygden

Även om det ännu känns relativt tryggt i staden, så är Ekuri däremot orolig för hur glesbygden ska kunna säkra sin tillgång till taxibilar, speciellt i avlägsna områden.

– Eftersom taxin inte längre har något huvudsakligt område som tidigare och inte måste återvända till en viss ort, så kan det leda till att servicen på landsbygden blir sämre. Men samtidigt kan branschen också blir mer diversifierad, vilket kan göra det möjligt att nå nya marknader.

en av taxidatas gråa bilar
Bildtext En av Taxidatas många bilar.
Bild: Yle/Jasmine Nedergård

Ekuri vill inte säga om han är positivt eller negativt inställd till taxireformen.

– Jag kan inte säga om det är en bra eller dålig sak, det måste tiden utvisa.