Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

S-banken vädrar morgonluft när de stora bankerna höjer priser och minskar på betjäning

Från 2018
Uppdaterad 26.04.2018 14:40.
S-bankerna verkar i samma fastigheter som de stora Prisma-affärerna.
Bildtext Bankens kunder passar på att sköta sina bankärenden i samband med besök i de stora Prismorna.
Bild: Yle/Anna Savonius

Är det banken med de lägsta kundavgifterna som drar det längsta strået när kampen om kunderna hårdnar? Eller den bank som erbjuder den bästa betjäningen gratis eller till lägsta priset?

Gamla ordspråk som att "kunden alltid har rätt" eller "kunden röstar genom sina handlingar" verkar komma till heders igen efter att kampen om bankkunderna hårdnar. Senast ute med ändringar för vanliga bankkunder var Nordea med att förnya sin prislista, som banken uttrycker det.

- Nordea bryr sig inte om oss vanliga kunder längre, vi ligger inte i deras intresse, säger Tuuli Tirkkonen, som köar utanför S-banken i Mattby.

Hon vet inte om bankerna har råd att tänka så i dag - men så känns det för henne.

Själv har hon inga lån för tillfället utan känner sig fri, som hon uttrycker sig.

- Jag känner mig så fri på många sätt just nu, säger hon. Jag vill inte ha så mycket med bankerna att göra överhuvudtaget.

Kvinna håller i kölapp.
Bildtext Tuuli Tirkkonen köar gärna en stund för att få betjäning - gratis.
Bild: Yle/Anna Savonius

Alla tjänster blir bara dyrare och man får ingen betjäning mera i de stora bankerna

dam som köar till S-banken

En annan dam i kön säger att hon är ledsen över att alla banktjänster hela tiden blir dyrare. Allt det som funnits tas bort.

- Därför är jag nöjd med S-banken, fortsätter hon. jag får betjäning varje vardag till klockan 20 och uttagen kostar inte. Det är en stor fördel.

- Får se vad tiden utvisar gällande bankernas framtid. Hur många väljer bort Nordea efter alla svängar, fortsätter damen, som vill vara anonym.

Sinikka Suontio har konton i flera banker. Hon tycker att S-banken är bra, då den finns där folk rör sig, nära butiken.

- Nordea har valt att betjäna stora företagskunder, inte vanligt folk, säger hon i en kommentar till bankens uppdaterade prislista.

S-banken har bibehållit vanliga människors perspektiv

Sinikka Suontio i kö till S-banken

Även Aktia har stramat åt.

- Kassatjänsterna är öppna bara några timmar om dagen och köerna är enorma. Öppettiderna är mitt på dagen. Hur ska vanligt folk som jobbar hinna gå till banken då, frågar hon.

Suontio tycker att S-bankens villkor känns humanare.

- Återbetalningstiderna är längre och mänskligare ur vanliga människors perspektiv.

Marketta Lundell är chef för betalkorten vid S-banken.
Bildtext Marketta Lundell är chef för betalkorten vid S-banken.
Bild: Yle/Anna Savonius

Vi ser bums när andra banker gör förändringar i priser eller policy

chefen för betalkort vid S-banken, Marketta Lundell

Bankkunderna är i dag nyfikna på alternativ till de stora bankerna.

- Vi ser genast mer intresse och aktivitet, när någon av de större bankerna gör ändringar i sina tjänster, prissättning eller kontor. De som frågar S-banken ser oss som ett lite annorlunda alternativ, säger chefen för betalkorten vid S-banken, Marketta Lundell.

Hon bedömer att prissättningen har en betydelse för kunderna.

- Våra grundläggande banktjänster är avgiftsfria, visst är det en fördel som våra kunder uppskattar.

S-banken får ungefär 100 000 nya kunder årligen. Banken har haft fulla banktjänster, bland annat bostadslån i fyra år nu.

- Alla är ju inte aktiva bankkunder men antalet ökar hela tiden. Vi har ungefär 400 000 aktiva bankkunder nu. En halv miljon kunder använder kontantlösa betalningar och det tycker vi att är mycket.

Numera beviljar S-banken också bostadslån. Marknadsandelen är liten och där ser banken en kraftig ökning.

Marketta Lundell är chef för betalkorten vid S-banken.
Bild: Yle/Anna Savonius

S-banken har inga planer på att höja priserna för sina banktjänster för tillfället.

- Vi vill betjäna alla kunder, inte bara yngre eller äldre, utan alla. Det är vi måna om, betonar Lundell.

Många äldre är bekymrade - en del direkt arga

Även kunder utanför två andra stora banker - Aktia och Nordea på Mannerheimvägen i Helsingfors är bekymrade över situationen.

83-åriga Matti väntade i 45 minuter på Nordea på att få svar på ifall ett konto existerade eller inte.

- Var och en kan bedöma om jag fick god service eller inte, säger han.

Mattis dotter sköter hans bankärenden via nätet, därför kan han inte ta ställning till bankens nya prislista.

- Man får nog betjäning om man har en smarttelefon och det har jag inte, fortsätter Matti, på Nordeas trappa. Annars är man paria.

Brev kommer inte fram, bankfröken hör inte av sig via nätet

Veli-Matti om Aktias service

Veli-Matti står på andra sidan gatan, vid Aktia, och uttrycker sitt bekymmer för de äldre kundernas ställning.

- Jag sköter bankärenden för en ålderstigen släkting som varken har mobiltelefon eller e-post. Han har inga förutsättningar att sköta sina bankärenden själv.

- Min släktings advokat hade skickat ett vanligt brev till banken men det kom aldrig fram - eller sedan noterades det inte.

Veli-Matti är också besviken över betjäningstiderna på nätet.

- Fast man tar kontakt med sin bankfröken via nätet, vilket man uppmanas göra, så svarar de inte. Det kan ta flera veckor innan man får svar. Så här kan vi inte ha det, säger Veli-Matti.

Nordea svarar: "För de flesta kunderna förblir priserna oförändrade"

Nordea svarar på Svenska Yles intervjuförfrågan per mejl.

- Vi tydliggör priserna i sin helhet via den nya prissättningen, skriver Nordea.

Priserna antingen sjunker eller förblir oförändrade för de flesta kunder. Våra kunder har främst visat intresse för hur den nya prissättningen kommer att påverka priserna på de banktjänster som de själv använder. Många har varit nöjda med att de helt och hållet blir av med serviceavgifterna. Till dessa hör bland annat mobilbanksanvändare som har bostadslån i Nordea

Nordea svarar via e-post

Nordea kommenterar också sina banktjänster så här:

"Vi ger handledning på våra kontor men också på bibliotek, klubbar och evenemang runt om i landet."

Nordeas vd Casper von Koskull

Casper von Koskull: Nordea ska satsa på kunderna igen

Nordeas intäkter minskade under början av året.

Diskussion om artikeln