Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Nu kan du själv uppleva Sveaborgs dödsceller i en virtuell ljudinstallation

Från 2018
Promobild för Radioteaterns installation "Röster ur dödens väntrum" på Sveaborg. Halvt genomskinlig fånge sitter i cell och titeln skrivet på fotot.
Bildtext Installationen finns nu som 3D-video.
Bild: Mira Gartz/Yle

Radioteaterns succé med installationen "Röster ur dödens väntrum" på Sveaborg kan nu också upplevas på dator som en virtuell 360-gradersvideo.

Den datorspelsliknande upplevelsen fungerar bäst på bordsdatorer. Se videon nedan för att få en förhandsvisning av hur upplevelsen fungerar.

Upplev ljudinstallationen Scener ur dödens väntrum på din egen dator - Spela upp på Arenan

I den tredimensionella videon kan du själv förflytta dig med piltangenterna eller musen från rum till rum och lyssna på rösterna från hundra år tillbaka.

Klicka här för att öppna själva 3D-applikationen. Obs att den tar en stund att ladda och överför 110Mb data.

Klicka här för tekniska specifikationer och anvisningar

Aalto-universitetets team bestod av vetenskapliga producenten Marika Ahlavuo med Hannu Hyyppä, Matti Vaaja, Juha Hyyppä, Matti Kurkela, Tuomas Turppa, Hannu Handolin, Matias Ingman, Arttu Julin, Aino Keitaanniemi, Sami-Petteri Karvonen, Toni Rantanen och Juho-Pekka Virtanen som stod för olika slags 3D-mätningar och modelleringar, kodning och dataprocessning.

Teamet besökte korridoren flera gånger och testade olika scanningsmetoder.

Vi har varit tvungna att ställa fram en förpackning näsdukar eftersom det ganska ofta händer att besökare börjar gråta

Utrymmet skannades första gången i mars medan korridoren ännu stod tom.

Scanningen räckte ungefär fyra timmar och gjordes med en Matterport-apparat som brukar användas för fastighetsförmedling.

Efter den första scanningen av korridoren besökte man stället ett par gånger till för att få med rekvisitan och ljudet från installationen i videon.

Här kan du prova den tredimensionella upplevelsen på Youtube. I den riktiga versionen kan man förutom att se sig omkring även förflytta sig i utrymmet.

(Klicka här för att öppna videon i Youtube ifall den inte fungerar på sidan.)

Du hittar öppettiderna för installationen längst ner i den här artikeln.

Noggrant bakgrundsarbete bakom installationen

Skådespelarna som gett sina röster till hörspelet är Martin Bahne, Marcus Groth, Aku Hirviniemi, Edith Holmström, Simon Häger, Niklas Häggblom, Oskar Pöysti, Markus Riuttu, Alfons Röblom och Pekka Strang.

Jessica Edén von Numers i korridor på Sveaborg 2018.
Bildtext Jessica Edén
Bild: Yle

Vi frågade Radioteaterns Jessica Edén och regissören Camilla Thelestam om arbetet med att återskapa de ångestfyllda stunderna i cellkorridoren Kronoverket Ehrensvärd.

Installationen tar fasta vid händelserna i en enda sluten flygel av den gamla högvakten.

Hur hittade ni denna dödsdömdas korridor som varit så länge stängd?

- Jag såg förra sommaren en artikel i Helsingin Sanomat om hur fängelsekorridoren efter en paus på flera årtionden igen skulle öppnas för besökare, berättar Radioteaterns regissör Camilla Thelestam.

- Jag tror att det var bilden på den långa korridoren med de vackra gamla celldörrarna som fick oss att tända på tanken att väcka utrymmet till liv på nytt, berättar Jessica Edén.

Frigiven röd fånge tillsammans med sin familj på Salutorget i Helsingfors 1918.
Bildtext Nyss frigiven fånge med sin familj.
Bild: Toivonen Niilo (fotograf), Historian kuvakokoelma, Museovirasto.

Vad går installationen egentligen ut på?

Jessica Edén berättar att de har inrett den cellflygel, med 14 fängelseceller, där de dödsdömda röda satt in väntan på avrättning så som den kan ha sett ut för hundra år sen.

I varje cell hörs rösten av en fånge. En del skriver sina sista brev hem, andra pratar direkt till besökarna, har en dialog med en präst eller gråter eller jämrar sig.

I tamburen hörs ljudet av en vakt som skriver protokoll över avrättningar. i korridoren hörs stegen av fängelsedirektören och hans röst när han meddelar vilka fångar som om en timme ska avrättas.

- Ljuden kommer ur gömda högtalare och känslan blir att det i utrymmet finns osynliga personer, eller att rösterna hänger kvar efter att människorna har försvunnit, förklarar hon idén med installationen.

Skrivmaskin
Bildtext De dödsdömda fick skriva ett avskedsbrev hem.
Bild: Jessica Edén von Numers

Vilken har responsen från publiken varit?

- De flesta är väldigt tagna. Vi har varit tvungna att ställa fram en förpackning näsdukar eftersom det ganska ofta händer att besökare börjar gråta, säger Edén.

- Också utländska turister stannar länge i utrymmet trots att de inte förstår orden. Senaste veckoslut hade vi en besökare från Puerto Rico. Han hade nyligen besökt Auschwitz och sa att han upplevde Röster ur dödens väntrum betydligt mera gripande än koncentrationslägret.

Rekvisita från installationen Röster från dödens väntrum.
Bildtext Rekvisita från installationen.
Bild: Jessica Edén

Räknat i publiksiffror har Radioteaterns installation också varit lyckad. Varje veckoslut har mellan 500 och 600 besökare vandrat omkring i fängelsecellerna.

Hur mycket tror ni att Radioteatern kommer att satsa på det här greppet med installationer i framtiden?

- Mycket, om jag får bestämma! Röster ur dödens väntrum är vår fjärde ljudinstallation, eller tidsresa, som vi gärna kallar det. Vi vet nu att konceptet fungerar och det är himla roligt att få skapa också fysiska miljöer, när vi annars bara jobbar med ljud, säger Edén exalterat.

De dödsdömdas korridor på Sveaborg 1918 fotad utifrån 2018
Bildtext Så här ser flygeln ut utifrån.
Bild: Yle/Mira Gartz

Hur stort jobb ligger bakom Röster ur dödens väntrum?

- Vi har suttit en hel del på Riksbiblioteket med näsan över dammiga brev och listor över avrättade, eftersom vi ville komma så nära sanningen som möjligt. Den biten av arbetet var kanske den tyngsta, också mentalt, säger Edén.

Därefter inleddes vanligt hörspelsarbete, med att skriva scener och banda dem tillsammans med skådespelarna. Samtidigt planerades rekvisita, ljus och fång- och vaktkläder med Yles scenografi-, grafik- och kostymavdelningar.

Röda fångar transporteras till Sveaborg i maj 1918.
Bildtext Fångar på väg till Sveaborg 1918.
Bild: Folkets arkivs bildsamlingar

Veckan före invigningen bars britsar, halm ströddes ut och stövlar och handskrivna brev placerades ut.

De sista dagarna av uppbyggandet av en ljudinstallation är det ljuddesignern Niko Ingman som sliter mest. Då krälar han längs golven och lägger ut ljudkablar och högtalare, finslipar volymer och pauser.

- Då står vi andra mest och tittar på och håller tummarna att allt inte ska bli en obegriplig kakofoni när alla ljud för första gången sätts på i sitt rätta utrymme, ler Edén.

Korridoren påminde lite om en korridor på Lappvikens nedlagda mentalsjukhus där Radioteatern gjorde en ljudinstallation sommaren 2016.

- Det är lätt att föreställa sig hur människorna har försvunnit, men rösterna blivit kvar i utrymmena, säger Edén.

Temat är ju dessutom högaktuellt eftersom det nu är exakt hundra år sedan de dödsdömda röda satt i just de här cellerna.

Camilla Thelestam
Bildtext Regissören Camilla Thelestam.
Bild: Svenska Yle / Lasse Grönroos

Vilket öde med berörde er mest?

- Överlag hur godtyckliga rättegångarna var, trots att det var människors liv det handlade om. Och att många av dem som dog på Sveaborg enbart finns nämnda som ett namn i statistiken. Därför känns det bra att få ge en röst åt några av dem nu hundra år senare, säger Edén.

- Många öden är hujsiga, otroliga och sorgliga. Jag har ofta tänkt på de dömdas familjer. Vilken mörk, hoppfull väntan, vilken förtvivlan och ofta ekonomisk nöd har inte de långa fängelsevistelserna och dödsdomarna fört med sig, funderar Thelestam.

Förlängd öppettid för installationen

  • Lö 23.6 och sö 24.6 kl 12-16
  • Lö 30.6 och sö 1.7 kl 12-16
  • To 5.7 - sö 8.7 kl 12-16
  • To 12.7 - sö 15.7 kl 12-16
  • To 19.7 - sö 22.7 kl 12-16
  • To 26.7 - sö 29.7 kl 12-16

På Sveaborgs hemsidor finns mer info om installationen.