Glädjebesked för Valkomborna – Lovisa stad planerar att betala för lättrafikled från hamnen till centrum
Lovisas stadsdirektör ska cykla från Lovisa centrum till Valkom och tillbaka. Det här för att själv uppleva den farliga vägen. Lovisa planerar att bekosta den del av lättrafikleden som staten inte bygger.
En Valkombo som tröttnat på Valkomvägens skick utmanade stadsdirektören att själv prova hur vägen känns under cykelhjulen.
Det är mycket tung trafik ner till hamnen i Valkom. NTM-centralen ska bygga en lättrafikled, men det visade sig att det bara finns pengar för lättrafikled i vardera ändan av Valkomvägen.
Ortsborna blev besvikna över att lättrafikleden inte skulle bli så lång som de hade hoppats på.
Stadsdirektör Jan D. Oker-Blom säger att pengarna tog slut vid NTM-centralen. Han förstår ortsbornas besvikelse.
- Vi tycker inte att det är tillräckligt med lättrafikled i båda ändorna av vägen. Målet är att dra en cykelväg också längs gamla Valkomvägen.
Oker-Blom säger att kommunen måste gå in och dela på kostnaderna för att undvika att frågan blir en långkörare.
- Vi ska se om vi får in det i budgeten nästa år, eller när det blir. Staden ska ta sitt ansvar och kompensera för NTM-centralens brist på ansvar och pengar.
Det handlar inte om en helt liten investering. Summor vågar Oker-Blom inte tala om på rak arm.
- Det borde inte vara omöjligt att få in det i våra väginvesteringar för de närmaste två åren.
Statens del av vägen, det vill säga lättrafikleden i centrum och i Valkomändan, ska vara klar i november i år.
Lovisa stads mål är alltså att det ska finnas lättrafikled från centrum till hamnen inom de närmaste åren.
Lovisa är en bra cykelstad
Jan D. Oker-Blom hoppas att cyklandet ska bli vanligare i Lovisa.
- Vi är beredda att satsa på cyklandet och jag hoppas på en attitydförändring så att fler tar cykeln till jobbet.
Han anser att Lovisa är en cykelvänlig stad, eftersom trafiken är rimlig.
Det är inte så attraktivt att öppna Pandoras ask och säga att vi gör allting själva
Han säger ändå att cykelvägarna är ganska få.
- Det skulle behövas cykelväg norrut med Lappträskvägen uppåt mot Haddomskolan. Österut är det ganska bra, men vi studerar vägarna för att få mer cykelvägar mellan byarna och Lovisa centrum.
Det tråkiga är att statens finansiering är otillräcklig, anser Oker-Blom.
- NTM-centralen drog tillbaka planeringspengarna för cykelbanan längs Lappträskvägen. Det är inte så attraktivt att öppna Pandoras ask och säga att vi gör allting själva.
Lovisa försöker alltså förhandla och motivera investeringarna, men i framtiden kan det bli vanligare att Lovisa stad själv måste delta i en del av finansieringen.
Ser fram emot vacker cykelfärd på lördag
Kommande lördag (5.5) ska stadsdirektören hoppa på cykelsadeln.
- Jag hoppas att det inte blir för otrevligt att cykla intill den tunga trafiken.
Rutten är vacker och omkring tjugo kilometer lång. Oker-Blom hoppas att Lovisaborna kommer med och hejar på deltagarna.
Förutom Oker-Blom ska bland andra Lovisa stads planeringsingenjör och miljöskyddsinspektör delta.
På fritiden trampar Jan D. Oker-Blom en hel del.
- Jag är en cykelvän och motionscyklar trots att jag inte cyklar till jobbet.
Lovisa kommer att ha cykling som tema mellan den 5 och 13 maj under den nationella cykelveckan. Då blir det bland annat med cykel till jobbet och skolan-dagar.
Artikeln uppdaterad 30.4.2018 kl. 11.45 och 12.32 med info om cykelevenemangen och dessutom förtydligades en mening samt rubriken.