Direkta busslinjer från sydvästra Esbo till Kampen kan återinföras trots allt
Helsingforsregionens trafik HRT planerar att delvis återinföra direkta busslinjer från Esbo in till Kampen i Helsingfors. Busslinjerna från sydvästra Esbo är HRT:s svar på stadens krav på åtgärder för att råda bot på Esbobornas förlängda arbetsresor.
Efter att busslinjerna i Esbo förändrades i början av januari 2018 i samband med att matartrafiken till västmetron kom igång, fick många Esbobor en längre arbetsresa.
Det ledde till missnöje och bland annat stadsstyrelsen i Esbo krävde att få tillbaka några direkta busslinjer till Kampen. Kraven ljöd då för döva öron.
Men nu, som svar på stadens krav att återinföra direkta busslinjer från Esbo till Helsingfors centrum, planerar HRT att återinföra fyra linjer mellan sydvästra Esbo och Kampen.
De nya linjerna förkortar restiden från trakterna kring Västerleden och Esbovikens storområde in till Kampen. Men samtidigt blir det svårare att under rusningstid ta sig från Esboviken till metron.
Fyra nya linjer till Kampen
Linjerna som enligt planeran ska återinföras är:
- 143A Sökö-Ivisnäs-Kampen
- 146A Stensvik-Esboviken-Kampen
- 147A Larsvik-Sökö-Kampen
- 164A Bastvik-Stensvik-Kampen
Under rusningstid går de nya linjerna in till Kampen med fem till femton minuters mellanrum.
"Många Esbobor bytte till bil då metron kom"
Christina Gestrin (SFP) är glad över beslutet att återinföra direkta busslinjer från Esbo till Helsingfors centrum.
- I det här skedet behövs det ännu direkta linjer från Stensvik till Helsingfors. Det är många som har fått svårigheter att ta sig till exempel till jobbet för att matartrafiken inte har fungerat tillräckligt bra, säger Gestrin som är viceordförande i Esbofullmäktige.
I januari, då stadsstyrelsen i Esbo krävde att få tillbaka några direkta busslinjer till Kampen, signalerade HRT att en sådan lösning inte fanns på horisonten.
- Jag tror att man på HRT märkte att många Esbobor bytte kollektivtrafiken mot bilen då metron kom. Man vill ju styra invånarna till att använda kollektivtrafik och då är det illa om folk som tydigare åkt buss väljer bilen istället, spekulerar Gestrin.
HRT beräknar att de nya linjerna kan tas i bruk tidigast i slutet av det här året och att de kommer att kosta kring 3 miljoner euro att införa.