Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Konstgalleri tar form under bron: ”Hoppas ingen målar graffiti över det här”

Från 2018
Uppdaterad 17.05.2018 08:19.
Konstnärerna arbetar i tunneln, Ylva håller en skiss över hur väggen ska se ut: grönt, rött, gult ska det bli.
Bildtext Under bron möts Ylva Holländers färger och Jaakko Rönkkös svartvita värld.
Bild: Yle/ Heini Rautoma

Ett nytt galleri öppnar i Borgå. I själva verket är det redan öppet, eftersom det är på en allmän plats. Det är bara själva konsten som inte har skapats ännu. Snart invigs Galleri Gata under Mannerheimgatans bro i Borgå.

Bildkonstnärerna Ylva Holländer och Jaakko Rönkkö plockar fram penslar, färger och kolkritor ur bilens baklucka. De ska skapa konst i betongtunneln vid Mannerheimgatans bro.

På gatan ovanför är trafiken i gång och bilmotorer brummar. Också tunneln är trafikerad av cyklister och fotgängare.

Här, mellan Gamla stan och resten av staden, ska Galleri Gata invigas nästa veckas fredag. Idén till betongkonsten var Borgåbon Holländers.

– Jag promenerar och cyklar själv dagligen här under bron, och tycker att det ser så förskräckligt ut. Bron liksom klipper av den fina Gamla stan.

Målfärger och annat material på hög under bron.
Bildtext Konstnärerna arbetar mitt i tunneln medan folk går och cyklar förbi.
Bild: Yle/ Heini Rautoma

En idé med tunnelkonsten är att skapa en mjukare övergång mellan Gamla stan och byggnaderna på andra sidan bron, så att det inte känns som om att man kommer in på en sunkig bakgård, säger Holländer.

Två världar möts i taket

Den ena sidan av tunneln är Holländers område. Den ska vara färggrann. Färg och form, det är vad verket handlar om.

– Jag ville få färger hit, eftersom jag tror att färger påverkar människor på ett positivt sätt, säger Holländer och blandar ljusröd färg i en plastdunke vid den tillfälliga arbetsstationen mitt i tunneln.

Ryggar av Ylva och Jaakko som visionerar väggen.
Bildtext Väggen får färg utgående från skissen.

Den andra sidan är Rönkkös. Han tecknar med kol.

I taket ska Holländers målade färger möta Rönkkös svartvita kolvärld.

Klasslöst klotter ska man ha nolltolerans mot

Det är andra dagen som konstnärerna arbetar under bron. De jämför sina skisser på papper och visionerar hur mötet i taket ska förverkligas.

Förbipasserande med cykel och barnvagn stannar upp för att fråga vad som pågår och om man vågar gå förbi. Många säger att det är bra med konst i tunneln.

– Det är roligt när folk kommenterar. Jag är van att jobba i tystnad i mitt rum, säger Holländer, som för första gången målar en stor yta utomhus.

Konstnärernas arbete dokumenteras också av en tredje konstnär, Timo Sguazzin, som oavbrutet knäpper bilder. Av dem ska han göra ett separat konstverk genom time laps-teknik.

– Det är bra att dokumentera, eftersom verket är tillfälligt, säger Holländer.

Tunnelns konst får belysning av staden

Om projektet lyckas kan det utvecklas till ett galleri, där nya konstnärer ställer ut årligen.

Holländer skulle koordinera vilka yrkeskonstnärer som ställer ut i Galleri Gata.

– Vi får se vad det blir, det här är ett experiment, säger hon.

Jaakko Rönkkö sträcker handen mot tunnelns tak med kolkritan i handen, ser på skisspapper i andra handen.
Bildtext Jaakko Rönkkö planerar kolteckningen.
Bild: Yle/ Heini Rautoma

Den första konstnären hon frågat, är helsingforsaren Jaakko Rönkkö, som har gjort utomhuskonst på offentliga väggar och platser i fyra årtionden.

– När jag började var det ingen som höll på med det i Finland. Nu ska det vara överallt. Och det är ju bra, säger Rönkkö.

Rönkkö säger att platser får identitet och gemenskap av att det finns konstverk där. Målet är att göra tunnelgenomgången möjligast vacker.

Projektet genomförs i samarbete med Borgå stad. Bland annat förser staden Galleri Gata med belysning.

Staden har de senaste åren satsat på att ha offentliga konstverk.

– Staden har varit väldigt positiv och tillmötesgående, säger Holländer.

Graffiti eller bildkonst?

Tunnelns väggar har ofta målats med graffiti. Nyligen putsade staden upp arbetsytan genom att måla över med vitt.

Redan följande morgon hade väggytan målats över med ny graffiti och måste putsas igen.

Holländer och Rönkkö fick inleda arbetsdagen med att plocka ner plastskyddet, som täckt den begynnande konsten under natten. De hoppas att plasten ska hålla graffitin borta från konstverket.

Graffiti på konststaket i Myrbacka
Bildtext Graffiti. Illustrerande bild, inte från tunneln i Borgå.
Bild: Yle/Helena von Alfthan

– Det är ju smaksak med graffiti, om det är bra eller inte. Men om det är dåligt gjort så är det helt annat än det vi konstnärer jobbar med, alltså helheter. Vi får se om de täcks måla över konsten när den är färdig, säger Holländer.

Rönkkö är tudelad inför graffitin.

– Graffiti är en deltagande konstform, liksom det vi gör här. Men klasslöst klotter ska man ha nolltolerans mot.

Tunneln får cirklande kolskisser och grön, röd och ljusröd färg. I slutet av arbetsdagen kommer den att täckas över.

– Man kan aldrig vara säker hur det går, säger Holländer.