Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Bråda tider för båtserviceföretagare – paret Svensson är redo att bege sig ut på en seglats längs den svenska kusten

Från 2018
Uppdaterad 20.05.2018 10:12.
En par på en segelbåt
Bildtext Caj och Kristiina Svensson är redo för sommarens seglingssäsong.
Bild: Jasmine Nedergård / Yle

Islossningen kom sent igång i vår, samtidigt som det har varit ovanligt varmt i maj.

Vid Dalsbruks Båtservice har telefonen ringt tätt och dagarna har varit långa, berättar företagare Jan Heinonen.

Men Caj och Kristiina Svensson har allt klart för att starta årets seglingssäsong. De seglar ungefär 100 dagar om året, berättar Caj Svensson.

– Vi är på väg om en vecka. Sedan blir det en vecka emellan och sen är vi åtta veckor i ett sträck ute på sjön och seglar, troligen längs den svenska kusten ner till Bornholm.

Resan är något som paret Svensson gör nästan varje år och nu förväntar de sig fint väder med bara lite blåst.

"Inte så viktigt vart man far, bara man har det trevligt"

Caj Svensson säger att segling är en stor hobby som ger mycket.

– Man är fri att välja vart man far och vad man gör. Sedan träffar man en hel del intressanta människor som också seglar. Det sociala livet är också viktigt, inte bara båtlivet.

– Det viktigaste är att ta reda på väder och vind och sedan planera enligt det. Men det är egentligen inte så viktigt vart man far, bara man har det trevligt och bra.

en gästhamn med fritidsbåtar
Bild: Jasmine Nedergård / Yle

Invid hamnen vid Röviken jobbar Jan Heinonen för fullt. Han är företagare vid Dalsbruks Båtservice och säger att dagarna varit långa de senaste veckorna.

– Nog har det varit ganska bråttom, speciellt när islossningen var lite senare i år jämfört med de senaste åren. Det betyder förstås att allt det arbete som man tidigare haft under kanske två månader ska nu göras på fyra, fem veckor. Så det är klart att det är ganska mycket att stå i med.

Över hälften av alla båtar är redan sjösatta

På grund av det varma vädret har också många hört av sig för att tidigarelägga sina datum för sjösättning av båten, vilket har lett till många telefonsamtal.

Men de har nog ändå hunnit med allt, berättar Heinonen.

– 60-70 procent av alla båtar som vi haft på vinterförvaring så är nog redan i sjön. Alla som velat ha ut sin båt så har fått det, även de som har velat ha den i sjön tidigare.

en man står på en brygga som det ligger många fritidsbåtar vid
Bildtext Jan Heinonen.
Bild: Jasmine Nedergård / Yle

Han tror att den kommande veckan redan blir lugnare, speciellt då det börjar bli dags för skolavslutningar och annat som tar av folks tid.

Men inför midsommarsäsongen blir det mer rusning igen, tror Heinonen.

Tekniken i dagens båtar ställer högre krav än tidigare

Många båtar har i dag, på samma sätt som bilarna, utvecklats och har nu mycket teknik i sig.

Det här gör att många nu för tiden inte längre kan utföra det arbete som båten kräver eftersom det behövs både specialkunskap och specialverktyg, säger Heinonen.

– Och det ställer ju mera krav. Så då låter man någon professionell ta hand om allt.

Bottenfärgen är fortfarande ett problem

När det gäller båtservice så har bottenfärgen en längre tid diskuterats, eftersom färgen kan vara skadlig för miljön.

Heinonen säger att det nog är någonting som de funderar på och berättar att de själva har ett reningsverk där de tar till vara på all spill från då de tvättar båtarna på hösten.

En båtervicebyggnad
Bild: Jasmine Nedergård / Yle

Det finns alternativ som många vill testa på, men Heinonen säger att det finns många faktorer som man måste ta i beaktande.

– På vissa ställen växer det av en viss sort i sjön och på andra ställen en annan. Sedan beror det på hur lång säsong man har med sin båt och hur ofta man kör. Det påverkar mycket.

– Det är svårt att säga exakt vad man ska göra. Det fungerar inte med samma sak för alla båtar. Har man lång säsong så är det nog svårt att hinna hålla bottnen rent om man inte målar den.

En dålig sommar förra året – hoppas på en bättre i år

Heinonen har också själv en liten båt som han brukar köra med på veckosluten.

Han hoppas att det kommer mindre regn och mindre blåst än i fjol.

– Juli var ganska dålig i fjol. Och det märktes också på kommersen på det sättet att det var mindre båtar igång.

– Och det har också synts på antalet timmar när vi gjort service, att antalet timmar körda per båt hade nog minskat från året tidigare. Man körde de normala körningarna, men de extra spontana körningarna uteblev, speciellt i juli.

Fritidsbåtar vid Dalsbruks båtservice
Bild: Jasmine Nedergård / Yle