Yle Nyhetsskolan utredde - se hur populära märkeskläder är bland åttondeklassare
Vi frågade 95 åttondeklassare från finlandssvenska skolor i huvudstadsregionen vad deras åsikter om märkeskläder är.
Statistiken visar bland annat att 90 procent av de elever som deltog i undersökningen har märkeskläder.
Märkeskläder är för till fället väldigt populära bland finlandssvenska ungdom från huvudstadsregionen.
Nio av tio unga har ett plagg från något av de stora märkeskedjorna. De ungdomar vi har frågat tycker bäst om märkena Hollister, Calvin Klein och Tommy Hilfiger.
Att Hollister är det populäraste alternativet är väldigt intressant eftersom kläder från Hollister inte säljs i Finland.
Trots detta har ungefär hälften av de utfrågade skoleleverna ett plagg från det amerikanska jättemärket. Det är dock svåråtkomligheten som bland annat bidragit till att märkets popularitet varit stor bland ungdomar.
Vilket är det populäraste klädesplagget bland ungdomar?
-Det är definitivt "hupparen" som är populärast, berättar Tarja Kemppainen som jobbar i Peak Performance butiken i köpcentret Iso Omena i Esbo.
Enligt Kemppainen har märkeskläder stigit en aning i popularitet under den senaste tiden.
Ungefär 75 procent av de ungdomarna som deltog i undersökningen äger en tröja eller en collagetröja från ett av de stora märkena. Andra populära plagg är jackor, t-skjortor och byxor visar även undersökningen.
När vi frågade eleverna som deltog vad orsaken till att de skaffar märkeskläder är så var majoriteten av samma åsikt. De flesta vill ha märkeskläder för att de tycker att de har bra kvalitet och är snygga.
Reportrar: Artur Ekman, Tinja Pulkki, Benjamin Peitsaro och Sanni Latvala från Winellska skolan. Artikeln är skriven i samarbete med Yle Nyhetsskolan.