Datasäkerhetsexpert: GDPR gör den digitala världen säkrare
Tidigare var det företagen som har skyddats. Nu har vi äntligen något skydd för konsumenten. Det här är någonting vi har väntat på länge, säger datasäkerhetsexpert Benjamin Särkkä.
På fredagen har den europeiska dataskyddsförordningen GDPR har trätt i kraft. Benjamin Särkkä anser att förordningen är ett steg i rätt riktning.
Dataskyddsförordningen är till för att skydda medborgaren och dennes personuppgifter.
Om företaget som sitter på dina personuppgifter råkar ut för en läcka eller datastöld måste företaget, enligt förordningen, meddela dataskyddsmyndigheterna inom 72 timmar.
Under det gånga året har flera dataläckor uppdagats, bland annat skandalen kring Facebook och konsultföretaget Cambridge Analytica. Personuppgifterna går inte säkra i Finland heller - i vår råkade Studentexamensnämnden ut för en läcka.
Benjamin Särkkä anser ändå inte att dataskyddsförordningens ikraftträdande varit en dans på rosor.
- Det har ju haft lite konsekvenser som vi inte väntade oss. Bland annat har många tjänster blivit avstängda. Vi får se vad som händer. Kommer det att bildas vissa öar där man kan använda vissa tjänster?
Enligt Särkkä bär dataskyddsförordningen med sig en risk - internet kanske inte blir så gränslöst och globalt om vissa företag väljer att inte följa EU:s regler.
- Jag hoppas att med tiden att alla kommer ha någon form av skydd för konsumenten och dennes data. Då tror jag att den riktning vi tagit i EU kommer att vara guldstandarden som alla vill följa.
Kan jättar som Facebook kontrolleras?
I och med GDPR kommer det att bli svårare för företag att missbruka och sälja vårt data. Personuppgifter är en stor business, berättar Särkkä.
Han tror att dataskyddsförordningen kommer att leda till en säkrare värld.
- När det blev nödvändigt att använda säkerhetsbälte i bilen började människor använda bältet och det har gjort det säkrare att vara i en bil. Samma sak gäller den digitala världen. När vi får regler som tvingar företagen att göra tjänster säkrare – visst kommer det att leda till en säkrare värld.
En annan sak är sedan hur företag som Facebook prioriterar konsumentens intressen. På tisdag förhördes Mark Zuckerberg av Europaparlamentet. Enligt Särkkä blev de svåra frågorna obesvarade och det berodde på formatet av förhöret, som valdes av Zuckerberg.
Mötet inleddes med Zuckerbergs öppningsanförande och ursäkt varpå parlamentarikerna ställde sina frågor, en efter en, och först efter att alla frågor ställts började Zuckerberg svara.
- Zuckerberg kom till det här förhöret och fick själv ställa formatet så att dom svårare sakerna blev obesvarade, säger Särkkä.
Särkkä anser att den viktigaste frågan handlade om skuggprofiler - profiler som är baserade på människor som inte ens är på Facebook. Facebook samlar in information om alla människor på internet, oberoende om man är användare eller inte, berättar Särkkä.
- Den frågan svarade Zuckerberg inte på helt rakt.
"Allt man gör på internet finns kvar för evigt"
Enligt dataskyddsförordningen ska man få veta vad för information företagen samlar in om en och kunna be om att få informationen raderad.
Särkkä kan inte med säkerhet säga att man kan lita på att företagen faktiskt raderar informationen från databasen om man ber om det.
- Jag vill tro på det. Hur det funkar rent tekniskt vet jag inte. Det är mycket möjligt att informationen blir kvar i databasen men dom sätter ett tecken på den som påstår att informationen är raderad men sen finns den ändå kvar.
Särkkä råder människor att räkna med att grundsanningen om internet inte ändrats.
- Räkna med att allt man gör på internet finns kvar för evigt. Det är inte en sanning som kommer att ändras. Man kan inte säga att internet är en bra eller dålig plats.
Benjamin Särkkä intervjuades av Johannes Taberman för Yles A17.
Zuckerberg fick svettas i Europarlamentets förhör - duckade för en ilsken Verhofstadts frågor
Mepparna var strängare än de amerikanska representanterna.
EU:s nya dataskyddsförordning GDPR har trätt i kraft - det här innebär förändringen för dig
Målet: Ska återuppbygga förtroendet för digitala tjänster.