Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Stängt på Starbucks i USA: Hela personalen ska träna bort rasfördomar och dåligt beteende mot svarta kunder

Från 2018
Poliser förbereder sig inför protester mot Starbucks i New York.
Bildtext Det här är inte första gången som Starbucks gör kunderna arga. Bilden är från år 2004 då poliser förberedde sig på protester mot Starbucks i New York.
Bild: EPA/Andrew Gombert

Den amerikanska kafékedjan Starbucks ska idag förbättra betjäningen av kunder, oberoende av hudfärg. En utbildningsdag för hela personalen ska göra något åt kedjans skamfilade rykte efter att två svarta greps av polisen i april i Philadephia. Kafékedjans ledning var bestört över det inträffade.

För en månad sedan kallades polisen till ett Starbuckskafé i Philadephia för att avlägsna två svarta kunder.

De två männen med afroamerikanskt ursprung satt och väntade på en tredje, för att hålla ett affärsmöte. De köpte ingenting, men det är inte obligatoriskt på Starbuckskaféerna i USA.

Vd beklagar polisingripande

Efter bara några minuter ringde kaféchefen efter polisen, helt utan anledning. Och polisen kom manstarkt och grep de två männen.

Starbucks verkställande direktör Kevin Johnson var förtvivlad i tv; Det som hände var förkastligt och vd:n lät övertygande då han bad om ursäkt. Han lovade åtgärder. Och de kommer idag.

8000 Starbucks-kaféer stängs i eftermiddag i hela USA. Alla anställda, över 175 000, ska ha tid och möjlighet till utbildning.

Medveten och omedveten rasism ska tränas bort

De ska lära sig att gallra bort rasfördomar och dåligt beteende på osakliga rasdiskrimineringsgrunder.

Tanken är att personalen ska göra Starbucks mer inkluderande och välkomnande för alla.

- Det här är inte vad Starbucks är, eller ska vara, sa vd Kevin Johnson genast efter incidenten i Philadelphia.

- Det som hände, och hur det eskalerade, var förkastligt.

Johnson bad om ursäkt både av de drabbade och av hela det svarta samfundet i Philadelphia och USA. En del protester förekom, samt krav på bojkott för att inget hände med det samma.

Demonstration i Philadelphia den 18 april med anledning av incidenten på Starbucks
Bildtext Svarta är vana att demonstrera för sina rättigheter i USA, också utanför Starbucks.
Bild: EPA-EFE/BASTIAAN SLABBERS

Många organisationer vill hjälpa till

Senare introducerade vd:n en personalutbildningsdag för alla anställda. Johnsons förhoppning är att det som hände, att personalen kallade på polisen för att de svarta kunderna uppfattades som besvärliga, inte ska hända igen på Starbucks.

Man har kontaktat olika organisationer som hjälper till med utbildningen i dag runtom i USA.

Det finns många organisationer verksamma inom olika fält av medborgarrättsrörelse och lika rättigheter för alla. De vill komma åt en ofta omedveten fördom eller stereotypi om de svarta som kriminella eller farliga.

Motsvarande utbildning ges på många amerikanska arbetsplatser. Man vill komma åt rasism och dålig behandling av grupper med olika färg, kön eller identitet.

PR-trick?

- Men är det här bara ett problem i USA, frågar en del kritiker. Borde inte Starbucks göra det samma i hela världen?

Då talar man om över tiotusen eller rentav tjugotusen kaféer.

Existerar problemet bara i USA? Eller är det här ett PR-trick, för att frågan har fått stor uppmärksamhet här, frågade en kommentator i CNN.

Risken finns för att han inte skulle gilla svaret.

Svarta drabbas hårdare

Dålig behandling av personer med svart och brun hudfärg förekommer ofta i USA.

Det är de som grips av polisen och vakter i varuhusen. De misstänks för snatteri och råkar ut för persongranskningar.

Och när polisen skjuter på misstänkta är det ofta svarta som är målet.

De två som drabbades har efteråt erbjudits både skadestånd och möjlighet att tala ut med personalen och ledningen på Starbucks.

Rashon Nelson och Donte Robinson hoppas man kan utnyttja det skedda som starten på något bättre. Ingen ska dömas på basen av hudfärgen, trots att det var vanligt förr i USA, och fortfarande är det.

"Start på något bättre"

- Jag vill att ingen ung svart man ska bli traumatiserad av detta, utan i stället bli motiverad och inspirerad, säger Donte Robinson.

- Det här är inte en fråga för de svarta i USA, utan en fråga för alla i USA, säger Rashon Nelson.

Och idag får Starbucks svälja det budskapet på en personalutbildningsdag som har fått publicitet i hela världen.

Enligt ABC kostar eftermiddagsstängningen 12 miljoner dollar i uteblivna intäkter för kafékedjan.

Diskussion om artikeln