Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

DNA utredde: Kvinnor gillar Facebook - männen föredrar Youtube, men traditionell tv håller ställningarna

Från 2018
Grafik med olika sociala medie-tjänsters logon.
Bild: Laura Koivunen | Yle Uutisgrafiikka

Den rörliga bilden erövrar ytterligare plats då det gäller medieanvändningen i Finland, visar en enkät som DNA har låtit göra.
Mest tid använder finländarna till att titta på tv-innehåll via olika apparater.

Traditionella tv-program har ändå alltmer fått ge vika för direktåtergivning och beställda videotjänster.

Ändå sade sig nästan hälften av de svarande titta på tv-program åtminstone en timme per dag. Nästan 60 procent har en tv-apparat i sitt hem som de tittar på och det är fortfarande vanligast att man följer med tv på traditionellt sätt.

Var tredje svarande uppgav sig titta på tv varje vecka via sin smarttelefon.

Facebook och Whatsapp populära

Av sociala medier använder man dagligen mest Facebook och Whatsapp, efter det följer Youtube och Instagram.

Att följa med rörliga bilder på sociala medier ökar medan Facebooks popularitet verkar att ha minskat en aning. Enkäten gjordes efter att dataskyddsskandalen på Facebook uppdagades.

Daglig användning av Facebook var vanligare hos kvinnor, medan männen föredrar Youtube.

Över 1 000 finländare i åldern 15-74 år svarade på enkäten som gjordes på nätet av forskningsföretaget Nepa Insight.