Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Endast hisstornen blir kvar då Karis järnvägsbro rivs - tillfällig gångbro tas i bruk kring midsommar

Från 2018
Uppdaterad 07.06.2018 07:22.
Järnvägsbron i Karis avstängd för trafik med betonggrisar inför byggarbete och rivning av bron.
Bildtext Bron har varit avstängd för mototrafik sedan i måndags (4.6).
Bild: Christoffer Westerlund / Yle

Nya hissar och fräsch och modern bro utlovas vid Karis nya resecenter. Det finns även planer på ett litet torgområde. Strävan är att locka fler att använda sig av kollektivtrafiken.

Karis järnvägsbros dagar är räknade och sedan i måndags (4.6) har bron varit avstängd för motortrafik.

På fredag (8.6) klockan 22 inleder man rivningen av den del av bron som går över spår 2 och 3. Arbetet pågår fram till söndag och kan störa tågtrafiken.

Tågen åker ändå normalt på kustbanan.

Asfalten är avlägsnad från järnvägsbron i Karis ett par dagar innan bron rivs.
Bildtext Asfalten har redan avlägsnats på bron.
Bild: Christoffer Westerlund / Yle

I samband med att rivningsarbetet inleds så stängs bron också av för fotgängare och cyklister.

Man kommer att installera en tillfällig gång- och cykelvägsbro intill den gamla bron. Det dröjer ändå ett par veckor.

- Det är en säkerhetsrisk att ha den tillfälliga bron i bruk samtidigt som vi river den gamla bron. Därför måste vi vänta en stund och under den tiden är alla tvungna att ta sig runt banan precis som motortrafiken, berättar Jussi Tukeva, byggplatschef från VR.

Byggplatschef Jussi Tukeva på den gamla järnvägsbron i Karis.
Bildtext Jussi Tukeva, byggplatschef, håller ett vakande öga på bygget.
Bild: Christoffer Westerlund / Yle

Han säger att det borde dröja högst tre veckor innan den tillfälliga bron kan tas i bruk.

Fräschare och modernare bro

Stationsbron har låtit trafikanter korsa bangården i 86 år men på fredag är alltså dess saga all. Staden bjuder in till ett avskedskaffe på bron på torsdag (7.6).

Bild från den gamla järnvägsbron 1941 i Karis. Människor sitter på berget framför bron.
Bildtext Bild från 1941 där Karis järnvägsbro syns i bakgrunden. Fotograf är Runar Bäckström och bilden är från Rita Pihls samling.
Bild: Runar Bäckström / Rita Pihls samling

- Vi hoppas att den nya bron blir fräschare och något modernare än vad den gamla har varit. Hisstornen kommer att kvarstå som ett minne av det gamla, berättar Jan Gröndahl, teknisk direktör i Raseborg.

Han vill även poängtera att han gärna talar om resecenter och inte bro eftersom det är helheten tillsammans med tunneln som förnyas.

Ställningar vid bygget av Karis järnvägsbro.
Bildtext Den nya bron ska vara fräschare än den gamla.
Bild: Christoffer Westerlund / Yle

Tunneln kommer att gå hela vägen under bron och utmynna vid Bangatan.

- Vi hoppas dessutom att eventuellt kunna skapa en liten öppning, kanske ett litet torgområde, där vid ändan av tunneln, berättar Gröndahl.

Strävan att locka flera att använda kollektivtrafik

Hisstornen kommer alltså att leva vidare men hissarna ska bytas ut.

- Hissarna förnyas. Det som ännu är på hälft är den tredje, helt nya hissen, och huruvida den kan ersättas med en ramp, berättar Gröndahl.

Bild från bygge av hissarna vid gamla järnvägsbron på 1980-talet i Karis.
Bildtext Hissarna byggdes på 1980-talet. Bilden är från Rita Pihls samling av Runar Bäckströms fotografier.
Bild: Runar Bäckström / Rita Pihls samling

Hissarna rör sig för tillfället mellan tunneln och plattformen. Det kommer inte heller att gå att komma till den tillfälliga bron med hiss.

Målet med resecentret är att passagerarna har tillgång till olika form av kollektivtrafik på ett och samma ställe.

- Här samlas tåg-, buss-, och taxitrafiken plus att vi har ett utbud av parkeringsplatser. Strävan är att locka folk att använda sig av kollektivtrafiken, att folk skulle åka kollektivt till jobbet till exempel till Helsingfors eller Åbo, förklarar Gröndahl.

Teknisk direktör Jan Gröndahl på den gamla järnvägsbron i Karis.
Bildtext Jan Gröndahl, teknisk direktör, hoppas att flera kommer att använda sig av kollektivtrafiken.
Bild: Christoffer Westerlund / Yle

Bussperrongerna som i dag finns framför Fokushuset kommer att flyttas till området vid matbutiken Lidl. Det är tänkt att två till tre bussar ska rymmas där samtidigt.

Taxibilarna kommer också att finnas vid det nya resecentret och en parkeringsplats.

Det är ännu osäkert vad som kommer att ske med rampen för fotgängare mot Bangatan som varit avstängd för trafik en längre tid.

Bättre för fotgängare och cyklister

Förutom att resecentret ska göra kollektivtrafiken mera tillgänglig så förbättras även färdlederna för cyklister och fotgängare.

Ansvarig gatuchef Piia Nordström på den gamla järnvägsbron i Karis.
Bildtext Piia Nordström, ansvarig gatuchef i Raseborg, gläds över bättre vägar för cyklister och fotgängare.
Bild: Christoffer Westerlund / Yle

- Vi är väldigt glada över är att vi får en fullskalig led för cykel- och gångtrafik. En fyra och halv meter bred cykelled som kommer från Kila och går till korsningen framför K-affären, berättar Piia Nordström som är ansvarig gatuchef i Raseborg.

På veckoslutet förekommer det störningar i trafiken mellan Hangö och Karis. Fyra av rälsbussens turer ersätts på lördag med buss och på söndag ersätts alla turer med buss.

Artikeln korrigerades kl 7:20 7.6.2018 med att trafiken på kustbanan inte ersätts med bussar. Tidigare stod det att fyra av tågen på lördag och alla tåg på söndag ersätts med bussar, men det är alltså frågan om turer på Hangöbanan.

Diskussion om artikeln