Sund misstänksamhet till nytta när du väljer resmål utgående från betygsättarsajter
Sajter på vilka resenärer kan betygsätta olika resmål styr åtminstone delvis mångas val av resmål.
Bland nyttig konsumentinformation finns ändå mindre pålitligt innehåll.
Några enkla knep hjälper dig att tolka sajternas texter och poängsättning rätt.
Booking.com och Tripadvisor är bara några av de sajter som många tyr sig till för att få mer information om sina planerade resmål.
Idén med tjänsterna är att det är användarna själva, alltså turisterna, som skapar innehållet. Vanliga resenärers ärliga omdöme väger för många tyngre än traditionell reklam.
Fast hur ärliga är omdömena egentligen?
Och är det alltid vanliga resenärer som du och jag som faktiskt står bakom texterna, gillningarna och stjärnorna?
Vi har samlat några enkla råd till dig som vill dra nytta av sajterna utan att bli förd bakom ljuset.
- Hur ser helheten ut? Finns där väldigt många hyllande eller kritiska omdömen på rad?
- Verkar texterna vara skrivna av människor eller av robotar? Var speciellt uppmärksam på ordval och nyanser.
- Om texten är skriven på finska eller svenska, är språket trovärdigt? Hur är det med eventuella språkfel? Härstammar de från en människa eller en automatisk översättningstjänst?
- Är kundens upplevelse överdrivet positiv? Består utvärderingen av idel superlativ, utropstecken eller verkar orden härstamma från en marknadsförares penna?
- Det gäller även att dra öronen åt sig om texten är överdrivet negativ eller om man rekommenderar ett annat alternativ till den plats eller service som utvärderas.
- Jämför sajterna! Läs hur samma resmål beskrivs på olika sidor.
- Läs på. Bilda dig en så bred uppfattning som möjligt, lita inte på enstaka inlägg eller stjärnor. Läs även hotellens svar på den eventuella kritiken.
Betalda inlägg existerar
Även om sajterna utger sig för att publicera vanliga resenärers ärliga åsikter, behöver det inte vara så.
Bland alla äkta utvärderingar kan det också finnas påhittade historier - som någon betalt för.
Det är omöjligt att säga hur vanligt det är med betalda inlägg, men utomlands har man erfarenhet av fenomenet.
Stora företag värnar om sina varumärken. De har inte råd att åka fast för blufförsök, sådana skulle kasta en skugga över hela branschen.
I Finland känner man inte till betalt skryt inom hotell- och restaurangbranschen, åtminstone inte i någon större skala.
- Stora företag värnar om sina varumärken. De har inte råd att åka fast för blufförsök, sådana skulle kasta en skugga över hela branschen. Därför har de fall som uppdagats i utlandet närmast gällt exempelvis små hotell, säger Lasse Mitronen som är professor i marknadsföring vid Aalto-universitetet.
Inläggen kanske utvärderar humöret snarare än upplevelsen
Även om ett hyllande eller sågande inlägg är skrivet av en verklig person som inte fått betalt för det, kan det vara missvisande.
Att gilla, utvärdera och ge betyg har gjorts till en snabb och smidig process. I det ligger också en viss risk.
En kommentar som författas i förbifarten kanske snarare belyser skribentens humör eller stämningen i övrigt, än själva tjänsten eller produkten.
Därför är det klokt att titta på både antalet stjärnor eller poäng och läsa själva inlägget. Enligt experter är det sällan som folk ger fulla poäng, även om de kallar upplevelsen fantastisk.
Artikeln är ursprungligen skriven Av Santtu Natri på Yle Uutiset.