Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Så här ska trafiken styras till och från nya bron i Karis - nu finns en ny gatuplan för resecentret

Från 2018
Uppdaterad 20.06.2018 10:47.
En asfaltsplan där det pågår byggarbeten. En bakgrunden en bro av trä.
Bildtext Här kommer resecentret och hit styrs trafiken i framtiden.
Bild: Pia Santonen / Yle

Tekniska nämnden i Raseborg fick till sitt möte på tisdagen (19.6) en rykande färsk gatuplan för hur trafiken ska löpa i centrum i ändan av nya järnvägsbron i Karis.

Planen har gjorts upp av företaget Ramboll i samarbete med Raseborgs stad och Trafikverket.

Tekniska nämndens ordförande, Werner Orre (SFP), berättar att nämnden fick planen av Ramboll bara ett par timmar innan mötet på tisdagen.

Gatuplanerna måste ritas om då det blev klart att den nya järnvägsbron i Karis blir kortare än vad man först hade tänkte sig.

Den höga vallen i ändan av bron ska rivas bort.

- Det blir mycket ljusare. Det blir som Karis såg ut förr, säger Orre.

Järnvägsskenor. I bakgrunden syns en parkering med flera bilar.
Bildtext Den höga banken vid ändan av bron ska bort.
Bild: Pia Santonen / Yle

Planen medför kostnader för staden, men ingår i den helhet som projektet utgör, säger Orre. Det går alltså inte att plocka fram enskilda kostnader, säger han.

Gatuplanen omfattar området kring Bangatan och bangården på avsnittet mellan Köpmansgatan och Dalgatan.

En karta.
Bildtext Så här ser planen ut.
Bild: Ramboll / Raseborgs stad

På området finns plats för bussar, taxibilar och parkering för personbilar. Det handlar både om parkering för kortare och längre perioder.

Cyklar kan parkeras under den nya järnvägsbron.

Trafiken till resecentret är enkelriktad i väst-östlig riktning.

Gång- och cykelleden placeras på brons östra sida.

Gatuplanen kommer nu att läggas fram till allmänt påseende.

En järnvägsbro rivs.
Bildtext Rivningen av bron går enligt planerna.
Bild: Yle

Diskussion om artikeln