Hon blev plagierad av känd Marimekkodesigner – nu ställs hennes fantasifulla verk ut i Åbo
I maj 2013 gick ett sus genom designvärlden när det visade sig att den mångåriga Marimekkodesignern Kristina Isola hade plagierat ett mönster av den ukrainska konstnären Maria Primatsjenko. I sommar kan man se Primatsjenkos färgsprakande verk på Ars Nova i Åbo.
Tygmönstret som Kristina Isola tecknade i eget namn gick under namnet "Metsänväki" (Skogsfolket) och släpptes år 2007.
I maj 2013 avslöjade Helsingin Sanomat att Isola kalkerat sitt mönster på ett verk från 1963 av den ukrainska folkkonstnären Maria Primatsjenko.
Efter avslöjandet medgav Kristina Isola att hon använt den ukrainska konstnärens skogsmönster som förlaga, och hon bad sina kolleger på Marimekko och företagets kunder om ursäkt.
Men ursäkten hjälpte inte – bara fyra månader senare avbröt Marimekko allt samarbete med den tidigare omhuldade och hyllade designer.
Efter skandalen som fick Marimekkos aktiekurser att sjunka och förtroendet att svikta erbjöd sig företaget att köpa rättigheterna till en del av Primatsjenkos verk sedan Museet för folkkonst i Ukraina hotat med att stämma det finländska företaget.
Som en försoningsgest framförde Marimekko också ett önskemål till Museet för folkkonst i Ukraina om att ordna en utställning med Maria Primatsjenkos verk i Finland.
Det plagierade verket ”Råtta på väg” finns dock inte med på utställningen ”Maria Primatsjenkos sagolika värld” som visas på museet Ars Nova i Åbo t.o.m. den 2 september.
Däremot kan man notera att Marimekko står som sponsor för utställningen. En hedervärd goodwillgest samtidigt som det givetvis är ett försök från företagets sida att rentvå sitt rykte – även om mönsterplagiatet inte nämns någonstans i samband med utställningen.
Ett konstnärligt mirakel
Det är första gången den ukrainska folkkonstnären Maria Primatsjenko (1908-97) presenteras för en finländsk publik.
Och vilka färgsprakande folkloristiska verk vi får ta del av: fantasifulla fåglar med fjädrar i regnbågens alla färger, blommor som smällkarameller och böljande sagoskimrande landskap med harar som spelar upp till dans.
Mönstren och motiven i Maria Primatsjenkos verk i vattenfärg och gouache är inspirerade av ukrainska sagor och myter, men här finns också skildringar av det goda livet på bondgården och nedslag i en lantlig idyll med bågnande fruktträd och betande djur.
Maria Primatsjenko föddes i den lilla byn Bolotnja ca 30 kilometer från Tjernobyl.
Som barn insjuknade Maria Primatsjenko i polio, en sjukdom som kom att prägla såväl hennes liv som konstnärskap.
Tidigt fick Maria lära sig traditionella ukrainska hantverkstekniker som broderi och påskäggsmåleri, och hon gav uttryck för sin rika fantasivärld genom att teckna och måla – bland annat målade hon väggarna till familjens hus med färgglada mönster. Invånarna i byn blev hänförda och Maria fick ett flertal erbjudanden om att dekorera också andra hus i byn.
I mitten av 1930-talet flyttade Primatsjenko till Kiev för att arbeta i ett konstnärskollektiv som satsade på att lyfta folkkonsten till en professionell nivå.
Primatsjenkos verk visades också på ett flertal utställningar runtom i Europa. Bland annat i Paris där Pablo Picasso blev överförtjust och kallade Primatsjenko för ett konstnärligt mirakel.
Granne med Tjernobyl
När andra världskriget bröt ut återvände Maria Primatsjenko till hembyn Bolotnja.
Under åren 1986-87 målade Primatsjenko en serie verk som handlar om kärnkraftsolyckan i Tjernobyl och verken är tillägnade dem som omkom i olyckan.
Enligt Maria Primatsjenkos barnbarn Ivan Primatsjenko var Maria synsk sedan barnsben och det sägs att hon hade kunnat förutse en explosion i reaktor nr 4.
Kärnkraftsolyckan i Tjernobyl till trots fortsatte Maria Primatsjenko att bo och verka i sin hemby ända fram till sin död 1997 i en ålder av 88 år.