Ett eldrivet motorflyg finns nu också i Finland - kan flyga i en timme

Världens första serietillverkade elflyg har börjat levereras i år, och ett exemplar har nyligen kommit till Finland. Elflyget är som en titt in i framtiden. Sådana här miljövänliga plan väntas nämligen revolutionera flygresandet under det kommande årtiondet.
I en hangar vid Malms flygfält i Helsingfors står Finlands första eldrivna motorflygplan. Det har tillverkats av det slovenska företaget Pipistrel och modellen heter Alpha Electro.
Planet kom hit i delar för en vecka sedan och medlemmar i Helsingfors elflygplansförening har satt ihop det.
– Vi kommer att kunna flyga det snart. Det fattas några nödvändiga dokument ännu och några saker som ska inspekteras. Det ser bra ut, säger medlemmen Marco Corsi.
Orsaken till att föreningen har skaffat ett elflygplan är enkel.
– Därför att det är framtiden. De här slags planen kommer med stormsteg. Alla vet hur Teslorna har kommit och elbilarna har kommit. Ur ekologisk synvinkel så kommer det här att vara ett av de mest ekologiska fortskaffningsmedel som finns.
Planet väger 350 kilogram, har en räckvidd på 130 kilometer och ska kunna vara i luften i en timme åt gången.
– Elflyget har flera goda egenskaper. Ett bränsledrivet motorflygplan skakar. Men det här skakar inte alls, säger Janne Vasama som är ordförande för Helsingfors elflygplansförening.
Han påpekar att ljudmiljön också är mycket tystare, så att man till och med kan flyga utan att bära särskilda hörlurar.
Det lägre ljudet innebär också att det blir mindre flygbuller som folk kan störa sig på.
Dessutom accelererar planet snabbt, vilket möjliggör en kort startsträcka.
Alpha Electro kostar cirka 150 000 euro. Det är ungefär lika mycket som ett traditionellt flygplan i motsvarande storlek. Men elflyg är mycket billigare i drift.
– När det gäller flygplan så är de två största utgifterna bränslet och servicen. Båda två är bara en tiondedel så stora hos elflyg som hos bränsledrivna flyg.
Föreningsmedlemmar har betalat 80 procent av planet, och företag såsom elbolaget Fortum och flygplatsoperatören Finavia står för 20 procent av kostnaderna.
Det aktuella elflyget har en effekt som motsvarar den hos en liten elbil. Batterierna upptar den mesta platsen, medan själva motorn är liten.
Tanken är att planet ska kunna snabbladdas på under en timme.
Men den infrastrukturen är inte ännu tillgänglig, så tills vidare tar det 5-6 timmar i stället.
– Vi är ivriga på att testa elflyget i luften och att få data som lär oss mer om elflygandet, säger Vasama.
Samma elflygsmodell har nyligen levererats till Norge och där har man redan hunnit flyga med den. Elflyget i Helsingfors kommer att lätta någon gång nästa månad.
Elflyg väntas börja användas i passagerartrafik nästa årtionde, när batterierna har blivit effektivare än i dag.
Till att börja med kommer det troligen att handla om plan med maximalt 20 passagerare, och hybridplan som använder både elmotorer och bränslemotorer.