Som hjulafton för mc-entusiaster – patent inlämnat för eldriven motorcykel med unikt bakhjul
Snart inleds tillverkningen av en eldriven motorcykel. Motorn sitter i bakhjulet som saknar nav.
Styre, ram och två hjul. Ungefär där slutar likheterna med en vanlig motorcykel. Bakhjulet saknar nav, så det går fint att kasta boll genom det. Motorn är elektrisk och istället för en bensintank finns ett batteripack. Ramen är svetsad av aluminium.
Elmotorcykeln E2 är en vidareutvecklad version av en egentillverkad elhoj som byggdes i fjol. Den var då den första i sitt slag som byggts i Finland.
Efterföljaren har en unik konstruktion med en motor som sitter integrerad i bakhjulet. Något nav mitt i hjulet finns inte, utan hjulet rullar på fyra fästen i fälgkanten.
Elhojen har en räckvidd på 200-300 kilometer och topphastigheten är begränsad till 160 km/h. En patentansökan för konstruktionen lämnades in förra veckan, skriver tidningen Tekniikka & Talous.
Åtta motorcyklar redan förhandsbeställda
Bolaget RMK Vehicle grundades så sent som i april. Första steget mot serieproduktion är två prototyper. Efter det tillverkas åtta förhandsbeställda motorcyklar på en verkstad i Åbo.
Priset beräknas vara snäppet under 25 000 euro.
Prototypen till E2 byggdes i Reso. En tidigare artikel om den finns att läsa på finska: Video: Suomen ensimmäinen omarakenteinen sähkömoottoripyörä saa virtansa vanhojen läppärien akuista