Flygbolags-vd bekräftar: Linjen från Kronoby startar tidigast i september
Flygbolaget Leaps vd, Magnus Ivarsson, hade räknat med en tidigare start på linjen Kronoby-Arlanda efter Nextjet konkursen. Han bedömer nu att starten kan ske tidigast i september.
Ifall Transportstyrelsen i Sverige ger en operativ licens åt Leap blir det en rotation per dag från Arlanda till Jakobstad-Karleby flygplats, alla dagar utom lördag.
Kronoby flygplats finns med på Leaps karta
Leap flyger för tillfället från Mariehamn till Arlanda och i Norge finns en destination som bolaget flyger. Det finns planer på flera linjer och Kronoby-Arlanda är definitivt en av dem, enligt vd Magnus Ivarsson.
Mariehamnslinjen flygs från och med den här veckan av inhyrda plan från Nederländerna, tidigare var det ett inhyrt danskt bolag som skötte trafiken.
- På sikt ska vi hantera alla destinationer själva, säger Ivarsson.
Varför gick Nextjet i konkurs?
Magnus Ivarsson var vd för Nextjet under hela den tid bolaget verkade under det namnet och han var vd ända tills bolaget gick i konkurs den 17 maj 2018.
Han fick därefter ett nytt jobb som vd för det nygrundade norskägda, svenska flygbolaget Leap.
När det gäller orsaken till Nextjets konkurs blickar Ivarsson först inte längre tillbaka än till svårigheterna den gångna vintern.
Bokslutet 2016 var katastrofalt och Transportstyrelsen höll på att dra in flygbolagets operativa licens innan Herrfors Ab i Jakobstad på hösten 2017, tillsammans med de övriga finländska ägarna, gick in med nytt kapital.
- Valutakurserna var höga, vintern var extrem och bränslepriserna var höga, säger Ivarsson om halvåret som föregick konkursen.
Har Nextjet någonsin gjort ett plusresultat?
- Jodå, något år i uppstarten gjorde vi det, men branschen har förvandlats de senaste 10-15 åren. Det var någon gång på 2000-talet, jag vet inte riktigt, det kan vi återkomma till.
Saab 340 till Kronoby
När och om Leap får en operativ licens i höst kommer passagerarna från Kronoby att flygas med en Saab 340 med 33 platser.
- Med en kabinfaktor på 60 procent ska den planerade rotationen gå runt, säger Ivarsson.
- Det blir en direktlinje, vi flyger inte via Mariehamn till Arlanda.