Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Stora brödrostar, levande stolar och en fyrapersoners familj ryms bra i Lovisa gästateljé

Från 2018
En kvinna sitter på huk mellan en man och två barn som står i ett rum mitt emellan två konstverk.
Bildtext Fabian Olovson och Emily Al-Ghussein med barnen Skilla och Pelinor i Lovisa gästateljé.
Bild: Yle/Heini Rautoma

Den här sommaren är det konstnärerna Emily Al-Ghussein och Fabian Olovson som bor i Lovisa gästateljé tillsammans med barnen Skilla och Pelinor.

Om några veckor får Lovisaborna uppleva det inre livet hos vardagliga föremål såsom en lampa eller en skräpkorg.

Konstnärerna Linda Al-Ghussein och Fabian Olovson bor i Stockholm, men ställer ut i Finland, USA, Tyskland och flera andra länder.

Båda två slutförde sin magisterutbildning på Konstuniversitetet i Helsingfors. Genom det fick duon, som kallar sig Restless minds, ett nätverk i Finland.

I juni och juli bor de i gästateljén vid torget i Lovisa tillsammans med barnen och familjens två vattenödlor. Hit sökte de sig bland annat på grund av svenskan.

- Det är fint att kunna ta sig runt på svenska, inte minst för barnen. Då vi bodde i Helsingfors var det helt annorlunda, säger Olovson.

Längst till vänster står en man och drar på en luva på en kvinna som sitter vid ett matbord, utklädd till stol. Till höger om henne står en pojke och ser på medan en flicka sitter på en stol vid matbordet och äter ett äppel.
Bildtext Frukost i konstnärsateljén - en av köksstolarna byts ut mot att vara en levande stol med familjens mamma inuti.
Bild: Yle/Heini Rautoma

Lovisa lockade också med sin skönhet.

- Lovisa är en härlig sommarstad! Det är så pittoreskt och man kan cykla överallt, säger Al-Ghussein.

- Och så är det ändå en fin balans. Plötsligt kan man hitta gamla övergivna skrutthus, säger Olovson.

De trivs i konstnärsateljén, som har högt till tak och fönster ut mot torget - och en anda av det förflutna:

- Vi öppnade ett gammalt förråd och hittade gamla bankfack. Det är roligt att känna av byggnadens historia, säger Al-Ghussein.

Bra för konstnärsföräldrar att bo och jobba på samma plats

Konstnärsateljén består av ett större rum och ett bostadsrum med kök och badrum.

Gästateljén gästas av flera olika konstnärer året runt. I bostadsrummet bor oftast en konstnär, men i sommar får två vuxna, två barn och två vattenödlor plats.

Nu fylls ateljén av en del färdiga konstverk och en del som är under arbete. En simring som ser ut som en donits lutar mot fönsterramen, en stor pizzabit med gula gummihandskar som ostremsor står mitt på golvet.

En del av ytan fylls också av familjens fyra cyklar.

Vi tycker om att arbeta med djupare teman, men på ett humoristiskt sätt

Att det är knappt om utrymme är inget problem för konstnärsfamiljen, som bor trångt också hemma i Stockholm för att ha råd med ateljé.

- Det går att bli effektiv på ett annat sätt än då man är tvungen att resa till ateljén. Nu kan en av oss till exempel laga lunch åt barnen medan den andra jobbar.

En familj sitter runt ett matbord. Vid första anblicken ser det ut att vara bara en man, en ung flicka och en pojke, men när man tittar närmare ser man att stolen pojken sitter på egentligen är en människa utklädd till stol.
Bildtext Familjen vid frukostbordet - med skuptursstolen.
Bild: Yle/Heini Rautoma

Det enda som föräldrarna är oroade över är om barnen får tillräckligt med sommaraktiviteter.

Skilla, 7, och Pelinor, 9, intygar att de njuter av sommaren i Lovisa. Att paddla vid campingområdet är en favorit.

Familjen har också hunnit vara på stranden, äta glass och njuta av Lurens sommarteater.

Så det verkar gå att kombinera arbete, boende och sommarutflykter. Al-Ghussein och Olovson säger att de som föräldrar och konstnärer har lärt sig att snabbt koppla på det kreativa.

- Det gäller att hitta de små stunderna då barnen är i gång med någon lek. Det är inte fråga om att sitta och stirra in i väggen och flumma omkring i ateljén.

Ibland deltar också barnen i det skapande arbetet. Till exempel var det Pelinors idé att ha en rökmaskin inne i en stor brödrost.

Föremål har också känslor

Listor och mindmaps, som tejpats upp på ateljéns väggar, hjälper duon att arbeta effektivt.

På lapparna står det bland annat Gå in i rollen, Naturmöte, Bli utvald och Bli använd.

Det är det som konstprojektet handlar om: hur olika objekt blir utvalda och använda, och hur människor kan vara en del av den processen.

- Vi tycker om att arbeta med djupare teman, men på ett huomristiskt sätt, säger Olovson.

Inne i en stor vit brödrost skymtar Fabian ansikte i rött ljus.
Bildtext Man kan krypa in i den stora brödrosten på rostbrödets plats.
Bild: Yle/ Heini Rautoma

En levande stol är ett exempel på hur föremålens inre liv kan undersökas.

Al-Ghussein stiger in i en grön träram och får hjälp av Olovson med att trä ett tyg över sig. Så drar han en röd kudde över hennes huvud - och sedan är det bara för konstverkets åskådare att sätta sig ner.

När jag sätter mig i Al-Ghuseins famn kan jag känna hur stolen andas. Den är mjuk, med den stabila träramen bär största delen av min tyngd. På så sätt orkar konstnären sitta som stol i flera timmar.

Oväntade möten med korvgrillande sopkorgar

Objekten, såsom den stora brödrosten, pizzabiten och skräpkorgen, får liv när människor kryper in i dem.

Till exempel trär Olovson den stora skräpkorgen över huvudet på mig. Jag bär upp hela tunnan med huvudet och håller armarna kupade runt plastpåsen.

Al-Ghussein kastar skräp in i påsen, så att jag som skräpkorg ska få känna hur det känns att bli använd.

- Som objekt längtar man efter att bli använd, säger Al-Ghussein.

En kvinna och en man står framför en anslagstavla och tittar in i kameran.
Bildtext Emily Al-Ghussein och Fabian Olovson arbetar mycket med listor och mindmaps, som de hänger upp på ateljéns väggar.
Bild: Yle/Heini Rautoma

Konstnärerna kommer att gå in i rollen som beteendevetare, som analyserar vad som händer när objekten används.

I slutet av juli kan vem som helst delta i en öppen workshop för att bekanta sig närmare med ett eget objekt.

Det här kommer att ske i offentliga rum, till exempel i biblioteket i Lovisa. Men konstnärerna vill också skapa överraskande möten.

Det kan alltså hända att Lovisaborna stöter på spännande objekt i stadsbilden inom de närmaste veckorna.

En del av konstverken, till exempel stolen, har redan testats och väckt intresse både hos barn och vuxna.

Diskussion om artikeln