Fifa har bett tv-bolagen att sluta zooma in heta kvinnor
Det internationella fotbollsförbundet Fifa anser att bolagen som producerar fotbolls-VM har fångat för många attraktiva kvinnor på bild. Uppgifter från Ryssland framställer i sin tur sexism som ett stort problem. Homofobi och rasism har trots farhågorna inte skapat något större huvudbry under turneringens gång.
Federico Addiechi är chef för jämställdhets- och mångfaldsfrågor för det internationella fotbollsförbundet Fifa. Han bekräftar att det har förts en dialog med tv-bolagen med en önskan om en förändring i filmandet och zoomandet av kvinnliga fotbollsvänner.
Hittills har det zoomats in för många attraktiva kvinnor i fotbollspubliken.
Fifa har pratat såväl med sändningsbolag som sitt eget produktionsbolag.
– Det här är normal utveckling. Vi har analyserat dem från fall till fall efter att det kommit fram händelser som har varit rätt så uppenbara, säger Addiechi.
Han menar att det inte handlar om en proaktiv kampanj, utan att förbundet "vill reagera mot sådant som är fel".
Sexismproblem
Nätverket Fare kommer i sin tur med uppgifter om att sexism skulle ha varit det största problemet under fotbolls-VM. Fare säger sig ha identifierat 30 sexismfall och bedömer att det korrekta antalet kan vara upp emot tiodubbelt.
Organisationen pekar bland annat på att kvinnliga journalister har störts av supportrar under sina tv-sändningar.
Inför turneringen sågs homofobi och rasism som stora farhågor. Enligt Fare ska de ändå inte ha utgjort några större problem under turneringens gång.
Källor: AP, Reuters