Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Drömmen om tåget lever kvar i Östnyland - se visionerna på kartan

Från 2018
Uppdaterad 19.07.2018 13:45.
Ogräs växer mellan järnvägsspåren i Borgå, Niklas ser fundersamt på banan.
Bildtext Borgåbon Niklas Montonen är motorcykelentusiast men han skulle gärna ta tåget till Helsingfors.
Bild: Yle/Helena von Alfthan

Sibbo och Kervo vill ha tåg till Nickby, medan man i Lovisa drömmer om en kustbana österut. Vi har samlat de olika visionerna kring järnväg i östra Nyland på en karta.

Borgåbon Niklas Montonen brukar ta motorcykeln till sitt jobb i Helsingfors.

Han tycker att det är en bra idé att öppna upp en järnvägsförbindelse för persontågstrafik från Borgå till Nickby och Kervo.

rallarros växer på räls i Borgå
Bildtext Rallarrosen växer på rälsen i Borgå.
Bild: Yle/Helena von Alfthan

- Största delen är färdigt byggd redan. Det enda de måste göra i den här linjedragningen är att se till att det blir ett tillräckligt snabbt tåg. Tåget får inte vara långsammare än vad det är att åka buss, säger Montonen.

Han använder ofta buss för att ta sig till möten i huvudstadsregionen, även om han oftast kör med motorcykel. På vintern använder han också bil.

Planerna på tåg till Nickby framskrider snabbast

Det finns flera visioner om att bygga nya järnvägsförbindelser i östra Nyland.

Den vision som snabbast går att förverkliga är att öppna järnvägen mellan Kervo och Nickby i Sibbo för persontågstrafik. Idag kör godståg på rutten.

karta över visioner på järnvägsförbindelser
Bildtext De streckade linjerna visar visioner över järnvägslinjer.
Bild: Yle/Miro Johansson

Lari Sirén, som är sektorns utvecklingschef på Sibbo kommun, säger att den rutten skulle gå att förverkliga snabbt.

- Det handlar om att hitta en gemensam vilja och göra förberedande planer om tågtrafiken. Vi har räknat ut att det skulle gå att öppna Kervo-Nickby för persontågstrafik år 2025-2026, alltså om drygt 8 år.

Sibbo och Kervo driver ärendet tillsammans. Det är Sibbo kommuns och Kervo stads gemensamma mål att banan mellan Kervo och Nickby öppnas för persontågstrafik.

Borgå har redan räls, men när går tåget

Idag fortsätter rälsen från Nickby till Borgå. Men det går inte någon reguljär trafik till Borgå, bara enstaka museitåg. Det växer ogräs mellan rälsen och stationsbyggnaden byggs som bäst om till bostäder.

Borgåbon Niklas Montonen skulle gärna se att tågen gick ända till Borgå.

niklas jobbar på sin dator i skuggan, bredvid finns hans röda motorcykel.
Bildtext Niklas Montonen pendlar till Helsingfors, för det mesta åker han med motorcykel.
Bild: Yle/Helena von Alfthan

- Alternativ behövs, eftersom trafikmängderna har ökat märkbart de senaste åren. I ett skede var det ganska tyst på motorvägen när man körde från Borgå till Helsingfors, men nu har trafiken börjat öka igen, säger Montonen.

Det finns två visioner för en tågförbindelse till Borgå i den kommande Nylandsplanen 2050.

För det första en linje från flygplatsen till norra delen av Kervo, och till Borgå och Kotka.

jukka-pekka ujula i t-shirt på Borgå torg
Bildtext Borgå stadsdirektör Jukka-Pekka Ujula skulle gärna se att järnvägen gick från Borgå direkt till Helsingfors centrum.
Bild: Yle/Helena von Alfthan

I den kommande landskapsplanen utreds också enligt Borgå stads önskemål en järnvägsförbindelse från Dickursby via Söderkulla till Borgå.

Borgås stadsdirektör Jukka-Pekka Ujula säger att en direkt förbindelse från Borgå till centrala Helsingfors - inte via Dickursby i Vanda - skulle vara optimal.

karta över visioner på järnvägsförbindelser
Bildtext De streckade linjerna visar visioner på järnvägslinjer.
Bild: Yle/Miro Johansson

Men Ujula påminner om att det gäller att hålla den stora bilden i åtanke. Det kan vara lättare att få staten att punga ut med pengar för järnvägsförbindelser som gynnar hela östra Finland och trafiken till Ryssland än förbindelser som främst hjälper pendlare i östra Nyland.

- För Borgå är det väldigt viktigt att få tågförbindelser till huvudstadsregionen. Det måste vara snabba tågförbindelser, det är kanske det viktigaste ur Borgås synvinkel. Om man får välja skulle kustbanan till Kotka och till gränsen vara bäst med tanke på förbindelser österut, säger Ujula.

Ska tåget fara till Lovisa behövs en kustbana - men östra Finland vill ha järnväg till Kouvola

Linnéa Nystedt bor i Lovisa. Idag tar det henne 20 minuter att ta sig till jobbet i Borgå med bil.

För två år sedan pendlade hon till Helsingfors, och det tog minst en timme att ta sig till jobbet med bil. Med buss skulle arbetsresorna ha blivit alltför långa.

linnea nystedt en solig dag med bilar i bakgrunden
Bildtext Linnéa Nystedt pendlar idag med bil mellan Lovisa och Borgå. De yngsta barnen är nu 12 och 14 år gamla.
Bild: Yle/Helena von Alfthan

Att åka tåg skulle ha gjort hennes vardag lättare då.

- Det skulle ha inverkat jättemycket på min vardag. Jag skulle i princip ha kunnat jobba på tåget samtidigt som jag åkte mellan Lovisa och Helsingfors, säger Nystedt.

Hon tycker det bästa alternativet är att bygga en kustlinje så att tåget går från Kotka till Lovisa och Borgå. Och från Borgå tycker Nystedt att tåget helst skulle få gå rakaste vägen in till Helsingfors.

- Man borde absolut få tågtrafik till Östnyland. Det skulle garanterat öka möjligheterna för människor att flytta hit, och jobba inne i Helsingfors. Problemet är alltid detsamma, hur kommer du in till storstan när du bor i regionen. Från Lovisa är förbindelserna inte de bästa in till stan, säger Nystedt.

Jan D. Oker-Blom på sitt kontor
Bildtext Stadsdirektör Jan D. Okerblom konstaterar att planerna på järnväg till Lovisa framskrider så långsamt att det hinner bli aktuellt att tala om robotbussar innan tåget nått fram.
Bild: Frida Frankenhaeuser / Yle

Landskapen i östra Finland vill ha en ny tågbana, som skulle gå från Kouvola via Borgå och slutligen till Helsingfors-Vanda flygplats. Den här linjen skulle inte nå Lovisa centrum.

På Lovisa stad säger stadsdirektör Jan D. Okerblom att en kustbana som når också Lovisa skulle vara den bästa lösningen.

- Vi har i samband med vårt utlåtande till landskapsplanen sagt att den här östliga kustbanan fortfarande är viktig och skulle behövas. Den måste vara med i planeringen. För varje år som går blir det svårare att förverkliga en kustbana för att området redan har vuxit ut så mycklet och bebyggts så långt så det finns allt möjligt i vägen, säger Okerblom.

borgå järnvägsstation byggs om till bostäder
Bildtext Borgå järnvägsstation byggs om till bostäder.
Bild: Yle/Helena von Alfthan

Pendlarna Linnéa Nystedt och Niklas Montonen om järnvägsplaner i Östnyland

3:57

Diskussion om artikeln