Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Tågen på kustbanan sena nästan varje dag nu: Nattliga reparationsarbeten blir inte färdiga i tid

Från 2018
Uppdaterad 20.07.2018 06:04.
Tåg ilar förbi ställe där banarbeten pågår.
Bildtext Tågen på kustbanan har varit försenade på grund av omfattande reparationsarbeten. (Arkivbild)
Bild: Trafikverket

Tågen på kustbanan är försenade på morgnarna eftersom planerade nattarbeten inte blir klara i tid. Tillfälliga hastighetsbegränsningar påverkar också tågtidtabellerna.

Upprepade förseningar på upp till 40 minuter på banavsnittet mellan Helsingfors och Åbo har under en längre tid nu irriterat tågresenärer.

Det att banan endast har ett spår gör att vilken som helst störning orsakar problem

― Antero Kaukonen på Trafikverket

Banan repareras som bäst och tågtidtabellerna justerades inför sommaren. Tanken var att undvika förseningar på grund av arbetena.

Orsaken till sommarens förseningar är att den reserverade tiden för nattarbeten på kustbanan mellan Kyrkslätt och Karis inte alltid räcker till.

Det säger Antero Kaukonen som är områdesansvarig för underhållet i södra Finland på Trafikverket.

- Det att banan mellan Åbo och Helsingfors har endast ett spår gör att vilken som helst störning där eller till och med utanför den orsakar problem.

- Det går inte att mötas eller köra om på banan. Det finns också väldigt få mötesplatser längs med banan, säger Kaukonen.

På kustbanan påverkar ett tåg alla tåg

Sami Hovi som är huvudplanerare på VR konstaterar att det uppstår en dominoeffekt då de första tågturerna blir försenade.

- Ett tåg har blivit försenat på morgonen och det påverkar sedan de följande tågturerna.

Under dagens lopp har det sedan jämnat ut sig så att tågen senare under dagen har kört enligt tidtabellen.

- Det här har dessvärre upprepat sig under flera morgnar.

I huvudsak har de förlängda körtiderna hållit då när allting har gått som planerat

― Sami Hovi på VR

Hovi säger att banarbetena har en stram tidtabell.

- För arbetena har reserverats ungefär sju och en halv timme per natt.

I maj informerade VR att tågen på kustbanan kommer att köra långsammare vilket ger förskjutningar i tågtidtabellerna under sommarmånaderna.

- I huvudsak har de förlängda körtiderna hållit då när allting har gått som planerat, uppger Sami Hovi på VR.

Snart ska trafiken löpa igen

Trafikverkets Antero Kaukonen säger att arbetena på kustbanan den 12 augusti vara så pass klara att de inte längre påverkar tågens tidtabeller.

- Enligt entreprenörerna håller den tidtabellen.

Reflexband vid en tågbana varnar om banarbeten.
Bildtext Arbetena på kustbanan ska inte störa tågtrafiken efter 12.8. (Arkivbild).
Bild: Trafikverket

Den 13 augusti tar VR i bruk sina vintertidtabeller igen.

Inga överraskningar men stram tidtabell

Trafikverkets Kaukonen säger tekniska överraskningar inte har stört arbetena på kustbanan.

- Entreprenörerna är erfarna och behärskar jobbet. Men eftersom tidtabellen är stram för arbetena som till största delen görs om nätterna, leder det till att alla arbeten inte blir klara på en natt.

- Det betyder att man är tvungen att lägga upp tillfälliga hastighetsbegränsningar på olika ställen längs banan, förklarar Kaukonen.

Synkronisering svårt

Antero Kaukonen på Trafikverket säger att det har varit jobbigare än man trodde att anpassa, komma överens och verkställa hastighetsbegränsningarna.

- Om jag har förstått saken rätt så har det här orsakat de största utmaningarna i det här projektet.

Att synkronisera arbeten i den här storleksklassen kräver en god dialog mellan samtliga inblandade. Sami Hovi säger att samarbetet mellan de olika aktörerna löper mer eller mindre smärtfritt.

Antero Kaukonen konstaterar att samarbetet måste fungera.

- Vi pratar med varandra och hittar lösningar som åtminstone i stort sett tillfredställer alla parter.

Arbeten i den här storleksklassen evalueras också noggrant både under arbetets gång som efter avslutade uppdrag.

Trafikverket ansvarar för ingrepp i infrastrukturen, VR sköter trafiken

Det kan ibland svårt att förstå arbetsfördelningen mellan de olika aktörerna.

Antero Kaukonen förklarar att hans arbetsgivare Trafikverket ansvarar för järnvägens hela infrastruktur.

- Om det ska göras arbeten i järnvägens infrastruktur är det Trafikverket som är beställare och den som betalar. Och eftersom vi inte gör någonting annat än pappersarbetet, konkurrensutsätts arbetena, säger Kaukonen.

- Det är många olika aktörer som utför arbetet, bland annat VR Track och Destia Rail och en hel drös andra mindre aktörer.

- Vi beställer arbetena av entreprenörerna och ofta beställer vi också övervakningen, planeringen och i vissa fall också säkerhetslösningar från andra konsultbolag, säger Kaukonen.

Sedan är det VR-bolaget som sköter trafiken, alltså transporterar människor och gods.

- Efter årsskiftet kommer bolaget Finrail att ingå i trafikstyrningskoncernen och vara ett slags koordinator som kommer överens med entreprenörerna och trafikbolagen om mellanrummen i tidtabellerna när det går att jobba på banavsnitten, säger Kaukonen.

Artikeln uppdaterad 20.7 klockan 6.03 med uppgiften att Finrail kommer att bli en del av trafikledningskoncernen från och med årsskiftet.

Diskussion om artikeln