Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

M/s Mässkärs skeppare: Om jag kontrollerat allt hade vi inte sjunkit

Från 2018
Uppdaterad 03.08.2018 14:59.
M/s Mässkär har bärgats och transporteras mot land.
Bildtext M/s Mässkär transporteras mot land.
Bild: Stefan Bredbacka

– Det går att vara efterklok, jag borde ha kollat kranen till kylslangen. Det säger Daniel Sjö, skeppare på M/s Mässkär som sjönk utanför Ådön i Jakobstad på torsdag. Nu utreder sjöbevakningen om något brott begåtts.

M/s Mässkär tog in vatten och sjönk på torsdag kring lunchtid med 27 personer ombord. Båtar i närheten kom till undsättning och alla klarade sig med livet i behåll.

Tog in vatten via hål i aktern

På fredag förmiddag kan en av båtens ägare, Stefan Bredbacka, bekräfta teorin om varför båten sjönk:

M/s Mässkär tog in vatten via ett hål i aktern när ljuddämparen brann. Den kyldes inte ner ordentligt och blev därför så het att materialet runt omkring smalt och dämparen brann sönder.

– Det var ett hål på kanske 15 centimeter i diameter. Ljuddämparen har blivit utbytt åtminstone ett par gånger tidigare för att den brunnit men det har inte varit så våldsamt som nu, säger Bredbacka.

Skepparen: Den mänskliga faktorn orsakade haveriet

Skeppare på båten var Daniel Sjö, med livslång erfarenhet av båtar och livet på sjön.

– I efterhand kan jag ju konstatera att jag borde ha kollat kranen noggrannare före jag startade. Hade jag gjort det så hade ingenting hänt. Den mänskliga faktorn, säger Sjö.

Enligt Sjö har man kommit överens om att kranen till kylslangen alltid ska lämnas öppen. Nu var den stängd.

M/s Mässkär sjunker utanför Ådön i Jakobstad medan passagerarna räddas till andra båtar.
Bildtext M/s Mässkär sjunker.
Bild: Robin Bokull

"Du har inte många minuter på dig"

Några passagerare som Yle Österbotten talade med på torsdagen hävdade att de inte fick någon information av skepparen om vad som höll på att hända.

– Du har inte många minuter på dig i ett sådant läge och du måste få det viktigaste gjort. Även om du är befälhavare så vet du inte med säkerhet vad som händer före allt redan har hänt, säger Sjö.

Sjö berättar att han inte hade räknat med att båten skulle sjunka före han såg hur mycket vatten som kom in.

– Min fru var däcksare och hon delade ut flytvästar åt allihopa. Sedan satte vi ut alla fyra räddningsflottar.

M/s Mässkär sjunker utanför Ådön i Jakobstad.
Bildtext Båten under ytan.
Bild: Västra Finlands sjöbevakningssektion

För många på båten

Det var mer folk på båten än vad föreskrifterna tillåter. Sjö hade ett val att göra.

– Jag ville inte lämna tre små flickor kvar på stranden när de hade beställt biljetter långt på förhand.

Det hävdas också att det inte fanns flytvästar åt alla ombord, något som Sjö dementerar.

– Allihopa hade flytvästar och det fanns tillräckligt många för att räcka till ytterligare ett gäng. Det finns alltid 50 procent för många flytvästar ombord.

På sjön i 60 år

Sjö är givetvis lättad över att man klarade sig utan personskador. Nu gäller det att gå vidare.

– Jag har varit på sjön i 60 år och tänkte fortsätta med det.

Brottsundersökning inledd

Polisen, Trafi och sjöbevakningen har talat med Sjö om det som inträffade och en brottsundersökning har inletts.

Den leds av sjöbevakningen tillsammans med polisen. Just nu jobbar man med brottsrubriceringarna underlåtenhet att se till att fartyget är sjövärdigt, underlåtenhet att iaktta gott sjömansskap och framkallande av fara.

- När utredningen framskrider klarnar det om händelserna motsvarar brottsrubriceringarna. Men med dessa inleder vi utredningen, säger förundersökningsledaren kaptenlöjtnant Jari Nieminen på Västra Finlands sjöbevakningssektion.

I det här skedet är endast skepparen misstänkt för brott, inte ägarna.

Nieminen gör bedömningen att utredningen kommer att ta flera veckor i anspråk. Den tekniska undersökningen av fartyget har också inletts.

Mässkär
Bildtext M/s Mässkär bärgas.

"Båten inte riktigt lämplig för vår verksamhet"

Stefan Bredbacka tror inte att M/s Mässkär kommer att trafikera mellan Ådön och Mässkär igen, åtminstone inte i deras regi.

– Vi har i och för sig inte hunnit fundera så mycket på det. Det går att få en duglig båt av den men jag tror knappast att vi börjar trafikera med den igen.

Enligt Bredbacka är båten inte riktigt lämplig för deras verksamhet. Han skulle hellre se en båt där fler personer ryms ute på däck där de kan njuta av sommaren på havet.

Känns det olämpligt även för att den sjönk?

– Delvis. Vissa kan dra sig för att stiga ombord på en båt som man vet att har sjunkit en gång, säger Bredbacka.

Artikeln uppdaterad kl. 14.05. Termen "kapten" har ändrats till "skeppare". Uppdaterad 14.37 med att en brottsundersökning inletts.

Diskussion om artikeln