Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Åländska företag som hissar regnbågsflaggan under Åland Pride försäkrar att det inte handlar om PR – ”En symbol för allas lika värde”

Från 2018
Uppdaterad 16.08.2018 12:55.
En man med skägg och glasögon iklädd blå skjorta sitter på en balkong med en prideflagga i bakgrunden.
Bildtext Johan Haglöf vid ÅAB.
Bild: ÅRTV

Många åländska företag passar just nu på att hissa prideflaggan medan Åland Pride pågår denna vecka. Är det mest en symbolhandling, en trend eller finns det en djupare tanke bakom flaggandet? Jobbar företagen med hbtq-frågor också till vardags?

Bland de företag som prideflaggar finns Ålandsbanken, Viking Line och försäkringsbolaget Alandiabolagen.

Enligt Viking Lines informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström har resebranschen länge varit accepterande när det gäller sexuella minoriteter och hon säger att man aldrig gjort något stort nummer av folks sexuella läggning.

- Vi har 6,6 miljoner resenärer och över 3.000 anställda så vi firar gärna Pride.

En blond kvinna i röd kavaj står på gatan under ett träd med tre stammar och blickar uppåt.
Bildtext Johanna Boijer Svahnström
Bild: ÅRTV

Enligt Boijer Svahnström tas hbtq-frågor upp bland personalen.

- Förmännen tar upp hbtq-frågor med sin personal och Viking Line ordnar också särskilda hbtq-kryssningar. Vi har en på kommande nu i september och de har varit populära.

Hon säger att rederiet ändå kan bli bättre och lära sig ännu mer.

- Nu tittar vi på att införa könsneutrala toaletter, det har kommit önskemål om det på linjen Helsingfors-Tallinn.

Ålandsbanken jobbar inte direkt med hbtq

Johan Haglöf är HR-chef på Ålandsbanken och menar att Prideflaggan först och främst en symbol för allas lika värde.

- Nu är det Pridefestival och då är det kul att uppmärksamma den.

Han säger att banken inte direkt jobbar med hbtq-frågor utan tar upp frågan ur ett bredare perspektiv.

- Vi har en jämställdhets- och mångfaldsplan och inom hållbarhetsprogrammet med socialt ansvar tar vi upp de här aspekterna, säger Haglöf.

Johan Haglöf, en man i mörk kostym och blå slips, står framför en grå vägg med en tavla i bakgrunden.
Bildtext Alandiabolagens vd Tony Karlström.
Bild: Eva Ringbom-Fonsell, ÅRTV

Tror du att det händer att företag hissar en Prideflagga för att det är trendigt eller för att många andra gör det?

- Det hoppas jag inte, det lär märkas ganska snabbt om det bara är för syns skull.

Personalundersökningar ska fånga upp trakasserier

Alandiabolagen hör till de större företagen på Åland och också utanför deras kontor i centrum av Mariehamn vajar en Prideflagga.

Vd Tony Karlström säger att det finns orsak att stödja dem som driver Prideveckan. Men till vardags jobbar man inte så mycket med just hbtq-frågor.

- Vi har en personalpolicy som understryker att alla ska behandlas likvärdigt och årligen gör vi personalundersökningar som ska avslöja om det förekommer exempelvis trakasserier, säger Tony Karlström.

Text: Eva Ringbom-Fonsell, Ålands Radio och Tv

Diskussion om artikeln