Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Finska Kyrö Distillery snubblade på plagiatversion av sin populära gin - "De har inte varit särskilt kreativa"

Från 2018
Twitter upptäckte plagiat på Napue Gin.
Bildtext Twitter upptäckte plagiat på Napue Gin.
Bild: Antti Haanpää / Yle

Finska Kyrö Distillerys populäraste produkt Napue Gin har plagierats. I Portugal har man stött på en ginflaska som påminner om den finska produkten.

- Toca Gin har inte varit särskilt kreativa, konstaterar en av Kyrö Distillerys grundare, fabrikschef Miko Heinilä.

Företaget upptäckte plagieringsförsöket på Twitter efter att en användare varskodde dem om saken.

På Kyrö Distillery har man investerat i varumärket och dess synlighet och där är man inte särskilt förtjusta över plagiatet.

- Vi har försökt avvika från det pedantiska finska tillvägagångssättet där man fokuserar på produktens egenskaper medan marknadsföringen drar det kortaste strået. Vi har velat göra de här sakerna likvärdiga. Vi satsar på produkterna men också varumärket och kundupplevelserna är mycket viktiga för oss, säger Heinilä till Yle.

Kontaktade advokatbyrå

Kyrö Distillerys verkställande direktör Miika Lipiäinen försökte vänligt kontakta Toca Gin i Portugal för att reda ut saken. Försöket gav inte ett önskat resultat.

- Vi fick ett temperamentsfyllt svar och konstaterade sedan att ärendet framskrider inte på det här sättet. Nu har vi kontaktat en advokatbyrå och gjort upp en skrivelse så att de i Portugal förstår hur allvarlig situationen är, säger Heinilä.

Om det här inte heller biter är det dags att diskutera med advokaterna.

Napue Gin.
Bild: Antti Haanpää / Yle

- Då är vi inte så tillmötesgående längre. Många produkters viktigaste komponent är varumärket. Att skydda och vaka över varumärket är mycket viktigt för varje företag, särskilt i vår bransch, säger Heinilä.

"Solklart kopia"

På formgivningscentret Muova har Tommi Siljamäki och Janne Pekkala studerat likheterna mellan de två flaskorna.

- De har nog kopierat många element: flaskans form, logo, textens storlek, flaskans layout, font... det är en solklar kopia, säger Janne Pekkala.

- Det råder inga tvivel om saken. De har verkligen utnyttjat allt de kan, säger Tommi Siljamäki.

Svårare att kopiera flaskans innehåll

På Kyrö Distillery har man satsat på att skydda varumärket. Företaget har till exempel analyserat Napues "DNA".

- Vi har nu ett slags fingeravtryck på Napue. Om en produkt returneras för att den smakar konstigt kan vi nästan till 100 procent säga om produkten är vår eller om den genomgått ändringar på vägen, säger Heinilä.

I fallet Portugal har åtminstone flaskan och etiketten kopierats. Företaget har ändå inte lyckats få tag på en flaska Toca Gin för att ta reda på om Napueflaskans innehåll också kopierats.

- Jag tror det är ganska svårt att åstadkomma en produkt som påminner om vår. I vår flaska finns finska, färskplockade örter. Flaskan innehåller aromer av den finska naturen. Det skulle vara otroligt svårt att hitta motsvarande örter i Portugal och uppnå samma balans, säger Heinilä.

Artikeln är baserad på Yle Uutisets artikel "Plagioinnilta on vaikea suojautua 100-prosenttisesti – alkoholiyrityksen brändi kelpasi kopioijille Portugalissa", skriven av Merja Siirilä.

Diskussion om artikeln