Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Skrollfria september inleds i dag - kampanj uppmuntrar människor att slita sig från sina skärmar

Från 2018
Sociala medier.
Bild: Mostphotos/Julia Tim

I dag börjar välgörenhetskampanjen Scroll Free September ("skrollfria september"). Syftet med kampanjen är att få människor att ta en paus från sociala medier.

I januari passar du kanske på att ha en vit månad och låter bli att greppa flaskan. I oktober bestämmer du dig eventuellt för att leva som en vegan och i november odlar du en mustasch.

Om du kom till den här artikeln via en länk på Facebook, Instagram eller Twitter kan du kanske fundera på att delta i kampanjen Scroll Free September.

Bakom kampanjen står Royal Society For Public Health som uppmanar människor att sluta eller minska på sin användning av sociala medier som Facebook, Twitter, Snapchat och Instagram under en månads tid.

Återta kontrollen

Kampanjen har sitt ursprung i Storbritannien men är inte begränsad till landet. Vem som helst som känner att den har svårt att slita sig från skärmen kan delta.

- Det här är en möjlighet för människor att få tillbaka kontrollen över sitt förhållande till sociala medier, heter det på kampanjens webbsida.

Man får själv välja om man minskar på sin användning eller om man avstår från sociala medier helt och hållet.

- I slutet av månaden kommer man att kunna reflektera över vad man missat och vad man kunnat njuta av i stället för att bläddra igenom nyhetsflöden, säger Shirley Cramer, chef på Royal Society for Public Health till The Guardian.

Cramer påpekar att hon och de andra initiativtagarna inser hur svår uppgiften kan verka.

- Vi är väl medvetna om att det är kommer att vara en utmaning på grund av hur beroendeframkallande sociala medier är.

En teckning av en deprimerad man som tänker: Vad är meningen med livet? Varför lajkar Bosse inte min bild?
Bild: Most Photos / Yle

Användare tror att deras sömn och förhållanden skulle vinna på paus

I en opinionsmätning i Storbritannien uppger hälften av användare i åldern 18-34 att en månads paus från sociala medier skulle påverka deras sömn och förhållanden positivt.

Nästan hälften (47 procent) tror att deras mentala hälsa skulle gynnas av pausen.

I mars sade den svenska hjärnforskaren Sissela Nutley till Svenska Yle att sociala medier ökar riskerna för psykiska problem som ångest, sömnproblem och depression.

Forskning visar att den generation som vuxit upp med smarttelefonen i handen sover mindre än tidigare generationer. Sömnbrist är också kopplat till högre risk för depression.

Två tidigare Facebookchefer har också uttalat sig mot sociala medier i fjol.

- Vi har skapat verktygen som sliter sönder samhället, sade Chamath Palihapitiya.

Sean Parker sade att "Facebook har lyckats genom att utnyttja en sårbarhet i det mänskliga psyket".

Jennifer Lawrence på Oscarsgalan 2016.
Bildtext Den Oscarsvinnande skådespelaren Jennifer Lawrence är en av flera kändisar som inte använder sociala medier.
Bild: EPA/MIKE NELSON

Inte redo för tvärstopp?

Att fullständigt sluta använda sociala medier kan vara en skrämmande tanke för många.

Kampanjen föreslår mildare åtgärder, bland annat:

  • Ta en paus från alla sociala medier när du befinner dig på sociala evenemang och tillställningar.
  • Använd inte sociala medier efter klockan 18.
  • Använd inte sociala medier på jobbet eller i skolan.
  • Förbjud användningen av sociala medier i ditt sovrum.

Kampanjen försöker inspirera användare att avstå från sociala medier genom att räkna upp kändisar som inte finns på tjänsterna.

Bland dessa finns skådespelerskorna Emma Stone och Jennifer Lawrence, musiklegendaren Elton John och affärsmogulen och Idolsdomaren Simon Cowell.

Skulle du kunna tänka dig att delta? Varför eller varför inte?Kommentera nedan!

Källor: BBC, Svenska Yle, The Guardian, RSPH

Tjej som ligger och tittar på sin telefon.

Hjärnforskare: Sociala medier gör hjärnan ledsen

Det finns ett samband mellan sociala medier och depression.

Diskussion om artikeln