Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Valet av Kaepernick som galjonsfigur delar USA – Nike hoppas på vinst men är bojkottfalangen starkare?

Från 2018
Colin Kaepernick.
Bild: EPA

Amerikanska fotbollsspelaren Colin Kaepernick blev för ett par år sedan en symbol för nutida rasförtryck för vissa och snudd på en landsförrädare för andra, då han knäböjde under nationalsången och satte igång en folkrörelse. Det innebär att en del av amerikanerna nu febrilt köper Nike-produkter, medan en del bränner sina.

- Tro på något. Även om det innebär att offra allt.

Så stod det på quarterbacken Colin Kaepernicks svartvita porträtt. Lite längre ner står det Just Do It.

Det är Nikes nya reklamkampanj, 30-årsjubileumskampanjen för Just Do It-sloganen.

Marknadsförarna på Nike, världens största tillverkare av sportkläder och -accessoarer, är inte dumma. Att välja Kaepernick som sitt ansikte utåt är en medveten risk, och ett beslut som man utgår från att genererar mer intäkter än förlorade kunder.

Då reklamkampanjen inleddes på måndagskvällen brakade internet loss. Tisdagen fylldes av klipp på sociala medier där upprörda amerikaner bränner sina Nikeprodukter. I ett annat hörn av internet och medierna applåderades beslutet som modigt och viktigt.

Tudelningen är den samma som under hela Kaepernick-härvan: De amerikaner som anser att han och andra absolut ska få knäböja till nationalsången, och de amerikaner som med den skalliga örnens stolthet anser att the Star-Spangled Banner – såväl sången som flaggan – är så pass heliga att de inte duger som verktyg i protester om mänskliga rättigheter.

Knäböjaren Kaepernick

Som redan ovan sagt: Nikes reklammakare är inte dumma. Time Money skriver att själva nyheten på bara 24 timmar genererade utrymme och synlighet i medierna till ett värde av 43 miljoner dollar (37 miljoner euro) enligt Apex Marketing Group.

Den här artikeln bidrar till den summan, det är säkert.

Och företaget förväntar sig uppenbarligen att försäljningen inte avstannar, utan får än mer vind i seglen. Ett antagande som är befogat men som fortfarande är riskabelt.

Speciellt på hemmaplan, men också på börsen, där aktiekursen för företaget föll med drygt tre procent på tisdagen.

Inget nytt koncept

Colin "Kap" Kaepernick är en extremt kontroversiell figur i USA efter protesterna 2016. Så kontroversiell att många amerikanska medier tror att skadan kan vara större än nyttan. Det vill säga att så många amerikaner kan vara av den åsikten att idrott och politik inte får blandas.

Vilket brinnande joggingskor ju nog är ett uttryck för.

För en europé kan det kännas absurt att bojkotta ett företag som stöder en person som arbetar för mänskliga rättigheter. Men #boycottNike och #JustBurnIt (en anspelning på företagets slogan) trendade på Twitter i går och i offentligheten är motståndet mot Kaepernick större och mer högljutt än stödet.

President Donald Trump reagerade också på Nikes nya kampanj med besvikelse och lite ilska.

- Jag tycker det är ett förskräckligt budskap de sänder. Kanske har de en orsak för att göra så, sade Trump till The Daily Caller.

Men att huka sig för konservativa röster och kunder är inte vad Nike tänker göra, visar det sig. Kaepernick, som sponsrats av företaget sedan början av decenniet, är nämligen inte den första reklamfiguren med ett politiskt budskap. Inte ens den här sommaren.

Så sent som i augusti, då tennisässet Serena Williams kläder på Franska öppna fick kritik och turneringen reagerade genom att införa en striktare klädkod, ställde sig företaget bakom Williams med en snabb reklamkampanj.

Williams har också uttalat sig om Kaepernick-kampanjen.

- Han har gjort en hel del för det afroamerikanska samfundet, och det har kostat honom mycket. Det är synd, säger Williams enligt ESPN.

- Men han gör det bästa han kan för att stöda. Att backas av ett enormt företag kan vara kontroversiellt för företaget, men de är inte rädda. Det sänder ett kraftigt budskap till många andra företag.

Bakom kampanjerna finns antagligen vetskapen om att en minst lika stor marknad finns bland de kunder som stöder kamp mot orättvisa, som hos de som inte stöder den.

Colin är en av de mest inspirerande idrottarna i den här generationen

- Vi tror att Colin är en av de mest inspirerande idrottarna i den här generationen, som har utnyttjat sportens makt för att hjälpa världen röra sig framåt, säger Nikes vice varumärkeschef i Nordamerika till ESPN.

Också fotbollsligan NFL, vars nuvarande sponsorkontrakt med Nike sträcker sig fram till 2028, säger sig stöda såväl kampanjen som Kaepernick.

- NFL tror på dialog, på förståelse och på samhörighet. Vi omfamnar rollen och ansvaret för alla inblandade i den här sporten för att främja meningsfull, positiv förändring i våra samfund, säger vice PR-chefen Jocelyn Moore enligt Axios.

- De rättsliga problem i samhället som Colin och andra professionella idrottare har lyft upp förtjänar vår uppmärksamhet och vårt agerande.

Och det är inte bara motståndare som hörts på sociala medier. Också de som stöder Kaepernick har skridit till åtgärder, och börjat köpa grejer av Nike.

Vad väger mest?

Så några frågetecken står inför dörren hos Nike de kommande månaderna.

Kommer de som stöder Kaepernick att köpa ett visst företags produkter enbart på grund av dess politiska ställningstaganden?

Hur lyckas motståndarna, de 37 procent av de vita fansen som i en NFL-gallup säger sig ogilla Colin Kaepernick väldigt mycket, lyckas motarbeta sin nya huvudfiende Nike?

Frågan är ifall de brända skorna på Twitter och Instagram har någon betydelse. Frågan är om flaggan, nationalsången och Donald J. Trump är viktigare än svarta medborgares rättigheter.

Diskussion om artikeln