Helsingfors skärpte tonen med taxiavtal för barn med specialbehov – föräldrarna är lättade: "Äntligen blir vi hörda"
Efter Svenska Yles rapportering om massiva problem med taxiskjutsar för barn med specialbehov har det blivit en ändring mot det bättre. Staden kommer inte i nuläget att riva upp avtalen med taxibolagen som ansvarar för specialskjutsarna till skolor och daghem. I stället går man igenom avtalen noggrannare.
Svenska Yle rapporterade i början av september om en kaotisk terminsstart för de svenskspråkiga barn med specialbehov som är berättigade till taxiskjuts till skolan eller daghemmet.

Familjerna och de andra vuxna runt barnen berättade om en timmes förseningar, fall där dagisbarn med specialbehov lämnades ensamma på en parkeringsplats och om att taxibilarna under de första veckorna saknade bilbarnstolar.
Det var uppenbart att de taxibolag som staden hade slutit avtal med genom upphandling, inte lyckades fylla alla de villkor som fanns på avtalet mellan Helsingfors stad och bolagen.
"En känsla av lättnad"
Efter rapporteringen skred staden till åtgärder. Johanna Welander, en av de föräldrar som medverkade i reportaget, kontaktades och välkomnades med i processen. Stadens representanter ville veta hur problemen såg ut i de drabbade familjerna och daghemmen. Därefter sammankallades personal, taxibolag och stadens representanter till möte.
– Bland oss föräldrar råder nu en känsla av lättnad och uppskattning för att vi äntligen blir hörda, säger Welander.
Det bästa, enligt Welander, är ändå att slippa den dagliga oron över var barnet befinner sig.
– Det är nu färre chaufförer som kör våra barn och det kommer bättre info om förseningar, säger Welander.
Man har nu en större trygghet att vila i när man vinkar av sitt barn på morgonen.
Johanna Welander
Welander hoppas nu på att det inte blir några ytterligare problem på vintern när barnen ska vänta på sina taxiskjutsar i full vinterutrustning.
– Det finns nu utrymme för att förbättra servicen, inte att försämra den. Därför vågar vi inte ännu pusta ut. Om det börjar slira nedåt så är förtroendet förbrukat, säger hon.
Staden blev tydligare med avtal
Inom staden är det biträdande borgmästare Pia Pakarinen (Saml.) som har yttersta ansvaret i frågorna. Hon hoppas och tror att det ska gå vägen efter att man har gått igenom det trettonsidiga serviceavtalet ännu mera detaljerat med serviceproducenterna.
– Vad vi nu har lärt oss är att i början av läsåret när man har nya, upphandlade avtal och nya chaufförer så måste vi förklara bättre vad det är som förutsätts för att göra servicen smidig för alla parter, säger Pakarinen.
En del av föräldrarna upplever att de inte blev hörda förrän problemen kom upp via media. Pakarinen beklagar det och tror att man med bättre information kan undvika det i framtiden.
– Kanske man kunde undvika det genom att bättre informera föräldrarna om vem de ska kontakta ifall allt inte fungerar som det ska, säger Pakarinen.
Flera timmars hemväg i skoltaxin och barn med funktionsnedsättning som lämnats ensamma på vägen – kaosartad terminsstart i Helsingfors
Föräldrar vädjar till staden: "Gör skolskjutsarna trygga".
Webbenkät till taxiföretagen ska ge besked om problemen - nu vill Konkurrensverket veta orsakerna
Väntetid, bemötande, språk - många problem med taxiservicen.
Strulig start för skolskjutsarna: Jenni har utrustat sin femåriga son med en GPS för att veta vart bilen kör honom
Kritiken rör förseningar och bristfällig information.