Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Lokalt live: Hur väjer man bäst med bilen då älgen dyker upp? Följ med då Yle Östnyland övningskör

Från 2018
Uppdaterad 24.10.2018 13:54.
Lokalt live: Hur väja bäst med bilen då älgen dyker upp – följ med då Yle Östnyland övningskör - Spela upp på Arenan

Plötsligt är den framför bilen - skogens konung. Hälften av älgkrockarna sker under årets fyra sista månader. Det är alltså nu under hösten man ska vara extra försiktig bakom ratten.

Antalet älgkrockar har ökat de senaste åren. I lokalt live övningsväjer Mikael Kokkola med bil på Premier Parks bana i Borgå.

Framför bilen finns en kort raka att accelerera på och så ”älgen” som det gäller att väja för. Motorn brummar till medan körinstruktör Petri Korppas ger två viktiga råd att minnas vid ratten.

- Var alltid väldigt närvarande då du kör bil och fokusera på det som händer i trafiken. Dessutom är det viktigt att hålla i ratten på rätt sätt för att plötsligt kunna väja och reagera.

Bil som övningsväjer för hinder.
Bild: Yle/Mikael Kokkola

Händer ska greppa ratten med ett "klockan nio-tre-grepp", då går det bäst att snabbt manövrera och svänga bilen vid överraskande situationer.

Vi gasar på och snabbt är hastigheten uppe i 70 kilometer i timmen. De röda och gula plastkonerna närmar sig.

- Älg!

Det gäller att tvärnita och samtidigt väja åt sidan och så snabbt komma in i den egna körfilen igen. Bilen snuddar lätt vid det yttersta hindret. Allt sker i en handvändning.

- Nu har vi en älg här utan bakben, säger Petri Korppas. Man ska alltid väja bakom älgen om det bara är möjligt.

Det rätta sättet att hålla i ratten.
Bildtext Det rätta körgreppet.
Bild: Yle/Mikael Kokkola

I fjol inträffade 1 824 älgkrockar i Finland. Antalet skadade personer uppgick till 145 medan tre personer omkom. De som dog körde alla motorcykel.

På Premier Park får kunderna öva att väja gång på gång. Ett pass tar omkring två timmar.

Körinstruktör Petri Korppas vid sin bil.
Bildtext Petri Korppas.
Bild: Yle/Mikael Kokkola
Övningsbana för bilar.
Bild: Yle/Mikael Kokkola

Diskussion om artikeln