Åbo stadsfullmäktige har sagt sitt: Logomobron ska byggas och den får kosta nästan dubbelt så mycket som planerat
Det ser ut att bli en gångbro vid Logomo i Åbo men Åboborna får betala betydligt mer för sin nya bro än planerat.
Åbo stadsfullmäktige godkände kostnadsökningen vid måndagens möte. Man följde stadsstyrelsens förslag i frågan och slutnotan för bron kommer enligt stadens nuvarande kalkyler att landa på 13,3 miljoner euro.
Det är nästan dubbelt så mycket som de 6,9 miljoner som fastighetsaffärsverkets direktion enades om i mars 2017.
Frustration bland de förtroendevalda - men bygget tilläts gå vidare med uppsvälld budget
I fullmäktigediskussionen turades ledamöterna om att vädra sin frustration över att brobygget kostar långt mer än planerat.
Frustrationen förklaras av att flera tidigare infrasatsningar i Åbo också blivit dyrare än tänkt. Renoveringen av stadsteatern, saneringen av Impivaara simhall och den nu aktuella Bergbanan på Kakolabacken som några exempel.
- Vi har ett systemfel i vår upphandlingsprocess, menade Sannfinländarnas Mikael Miikkola, som ändå ville påpeka att de flesta av stadens infraprojekt hålls inom kostnadsramarna.
- Det känns som att någon lurar oss gång på gång, sade SFP:s Nicke Wulff utan att förtydliga vem eller vilka han avsåg.
Vissa menade också att den planerade bron är helt överflödig, oavsett kostnaderna.
- Bron är onödig. Man får inte cykla på den och dessutom finns redan en bro över bangården tvåhundra meter längre bort och på ett bättre ställe. Det skulle ha blivit betydligt billigare att piffa upp den bron, sade Vänsterförbundets Johannes Yrttiaho som var en av initiativtagarna till att frågan om kostnadsökningen kom till fullmäktigebehandling.
Yrttiaho trodde också att budgeten kommer att svälla ytterligare.
- Vi kommer troligen att landa på 15-20 miljoner euro.
Förslag att avbryta projektet helt och hållet
Trots de frustrerade tongångarna beslöt fullmäktige ändå att godkänna en kostnadsökning som gör att bron får kosta 13,3 miljoner euro.
Vänsterförbundets Yrttiaho föreslog att projektet skulle avbrytas helt och hållet, om det inte går att slutföra inom ramen för den ursprungliga budgeten.
Yrttiahos förslag röstades ändå ner i en omröstning med rösterna 48-16.
Vänsterförbundets fullmäktigetrupp ställde sig i sin helhet bakom Yrttiahos förslag. Det gjorde också Pauli Kossila (C), Jethro Rostedt (Saml), Janina Rosten (KD) och Nicke Wulff (SFP).
SFP:s grupp sprack i omröstningen då de två övriga ledamöterna röstade för att bygget ska fortsätta trots kostnadsökningen.
I något skede måste vi sätta ner foten och säga nej
- Den här typens projekt som är dåligt planerade och dåligt genomförda är alldeles för vanliga i Åbo, tycker jag. I något skede måste vi helt enkelt sätta ner foten och säga nej, motiverade Wulff sin röst.
Man har redan investerat ungefär fem miljoner i broprojektet – hade det varit motiverat att avbryta halvvägs och förlora de pengarna?
- Frågan är om det är värt att lägga ner ytterligare sju miljoner euro i projektet. Om man nu lagt ner fem miljoner euro och för det fått fyra stolpar, så kan man fråga sig om sju miljoner euro till ens skulle räcka till att bygga bron färdig.
Flera ledamöter efterlyste under mötet också en utredning av hela upphandlingsprocessen för Logomobron.
Stadsdirektör Minna Arve påpekade att det inte ligger inom fullmäktiges befogenheter att inleda en utredning.
Det verkar ändå sannolikt att någon form av utredning blir av, eftersom processen väckt stark kritik över partigränserna.
Logomobron skulle ursprungligen bli färdig till slutet av det här året.
Nu kommer bron tidigast att bli färdig sommaren 2019.